Kaitsun kommentti: brändi on rohkea

Sanoisin, että jos viime viikolla Markkinonti & Mainonta -lehden Puhutaan tästä -blogissa mainittu laiska ja pelokas brändi ei ole elänyt poterossa, niin jossain laaksossa ainakin.

YouTube-markkinointiko pelkkää peukkujen perässä juoksemista? Tykkäyksiä ja kommentteja pitää osata tulkita, sillä ne ovat some-toiminnan sydän. Mutta eihän se siihen jää. Some-kentässä ROI ja CPM-lukujen tunteminen ei riitä, sillä kartalla on pysyttävä silloinkin, kun aletaan puhua katselukertojen suhteessa kommentteihin ja tykkäyksiin sekä näiden yhteisvaikutuksesta myyntiin. Kyllä, myyntiin.

Suomessakin YouTube-kampanjoiden tuloksia voidaan nyt todentaa myös myyntiluvuilla. Billys pan pizzan myynti nousi 12,9 prosenttia YouTube-komediaryhmän kanavalle tehdyn elokuvan ja sen ympärille rakennettujen some-toimenpiteiden ansiosta. Peukkuja pidempiä tuloksia tuotti hiljan myös NouHätä-pelastustaitokampanjan sketsivideot Tubessa, jotka innostivat ennätysmäärän suomalaisia kouluja (417) osallistumaan projektiin.

Näitä tapauksia yhdistää yksi seikka: tubettajan vapaa ja omannäköinen tekeminen.

Artistin yleisötuntemukseen on luotettu ja samalla mainostajalla on pidetty oma, erillinen ja kantava roolinsa. Pizza-casessa nuorista räväköistä YouTube-tekijöistä haluttiin pidempikestoinen brändin sanansaattaja, jonka avulla kuluttajia ohjattiin yrityksen sivuille tutustumaan kilpailuun ja jatkamaan keskustelua somessa. Samalla kauppoihin jalkautettiin YouTube-viestiä tukevaa mainontaa.

YouTube-video on kuin suppilo, joka voi vauhdittaa valtaisan pyörteen. Tubettaja ei voi kertoa tarinaa yrityksen puolesta, mutta huolella suunnitellussa kokonaisuudessa hän voi kekseliäästi ohjata yleisöä aitoon keskusteluun. Brändillä on oma, vahva ja johdonmukainen roolinsa tämän keskustelun johtamisessa.

Näitä tuloksia ei tehdä yksin. Tarvitaan usean markkinointi- ja viestintäalan ammattitekijöiden voimia, sillä YouTube-videoverkostojen tarjoama some-osaaminen ei yksin riitä laajan ja monikanavaisen markkinointikampanjan läpivientiin. Myös perinteistä mainontaa tarvitaan.

Silti fakta on se, että tubettajat vakiinnuttavat parhaillaan paikkaansa nuorten suurimpina mielipidevaikuttajina. Kannattaa siis alkaa asennoitua siihen hyvä mainostaja, että tavalla tai toisella tulet vielä työskentelemään YouTuben parissa. Kiipeäthän sitä ennen pois poterostasi.

 

Kaitsu Rinkinen, Töttöröö Networkin luova johtaja ja Biisonimafian keulahahmo