Yritys, anna somen viedä!

Somessa sisältömarkkinointia kannattaa toteuttaa rohkeasti. Brändiviestin esitystapaa on uskallettava mukauttaa reilulla kädellä erityisesti silloin, kun sisältöä julkaistaan some-tekijän omassa profiilissa tai kanavassa. Kanavalle epäuskottava sisältö voi vaikuttaa yrityksen brändimielikuvaan jopa negatiivisella tavalla.

Hälytyskellojen pitäisi soida viimeistään silloin, kun sama viesti esitetään eri kanavilla useiden vaikuttajien suulla täysin identtisesti. Kaikilla sisällöntuottajilla on oma sävynsä sisällöntuotantoon ja siksi onkin uskaltauduttava irrottautumaan ydinviestin esitystavan kontrollista ja annettava valitulle somettajalle tilaa ja vapautta. Toki yhdessä sovittujen kehysten raamittamana, huolella suunnitellun prosessin tuloksena.

 

Tässä kolme vinkkiä tuloksekkaan sisältömarkkinointikampanjan toteuttamiseen YouTube-tekijän tai muun some-sisällöntuottajan kanssa.

 

1. Säilytä ydinviesti, mukauta esitystapaa

Somettajalla on vuosien varrella vahvistunut, vuorovaikutteinen ja uniikki suhde faniensa kanssa. Yleisö myös tietää tarkasti, minkälaisista tuotteista tai palveluista heidän lempi-somettajansa pitää. Ostettu mielipide näkyy läpi, näyttää pahalta ja vie pohjaa paitsi yksittäiseltä viestiltä niin myös pitkäjänteiseltä toiminnalta.

2. Uskalla tehdä isosti

Tehokkuuden, vaikuttavuuden ja uskottavuuden kannalta on sekä mainostajan että somettajan etu, että sisältöyhteistyöt ovat laajoja ja mahdollisimman pitkäkestoisia. Huolellisestikin toteutettu kaupallinen yhteistyö rasittaa somettajan brändiä ja kanavaa. Mielestäni esimerkiksi YouTubessa yhden kanavan markkinointikumppanuuksien maksimimäärä on tahdista ja konseptista riippuen neljästä kymmeneen vuodessa.

3. Toimi kuin somettaja

Onnistuakseen somessa yrityksen kannattaa viedä yhteistyö some-tekijöiden kanssa uusiin sfääreihin ja hakea reilusti oppia somettajien tavasta toimia. He elävät usein aidosti vuorovaikutuksessa yleisönsä kanssa ja kehittävät intohimoisesti toimintaansa sekä suoran palautteen että monimutkaisen analytiikan perusteella. Somettaja myös kokeilee rohkeasti rajojaan. Selkeän suunnitelman pohjalta toteutettavan tekemisen nyanssia kannattaa siis mukauttaa tekemisen lomassa, kokeilujen ja vuoropuhelun kautta.

Joona Haatainen, Töttöröö Networkin toimari