YouTube-mainonnan tulevaisuus

Olen viime aikoina tavannut eurooppalaisia YouTube-verkostoja, kansainvälisiä tubettajia, Googlelaisia sekä uusmedioita. Yhteenvetona siitä todettakoon, että online-videon ja some-vaikuttajien käyttäminen mainonnassa on viety uusiin sfääreihin ja tämä globaali ilmiö senkun jatkuu.

Hatunnoston arvoinen juttu on se, että Suomi on monella tapaa YouTube-markkinoinnin edelläkävijä. Kotimaisista yrityksistä on nimittäin löytynyt rohkeutta laskea irti täydestä kontrollista ja luottaa tubettajien sisältöosaamiseen. Tämä tietysti näkyy tuloksissa.

Kurkistetaan nyt arviooni kotimaisen YouTube-mainonnan tulevaisuudesta.

Markkinointi pelaa yhteen myynnin, viestinnän ja asiakaspalvelun kanssa. Jo nyt on ollut ilahduttavaa olla suunnittelupalavereissa, jossa yrityksen kaikki osastot ovat mukana suunnittelemassa kampanjaa. Rohkeista monipuolisista kampanjoista kumpuaa myös entistä näkyvämmät ja mitattavammat tulokset.

Tubettajista on tullut populaarikulttuurin uusia superstaroja. Yhdysvalloissa ja Briteissä mainostajat ovat jo ottaneet nuorten suursuosikit kokonaisten kampanjoiden keulakuviksi. Yleisölle viestitään tubettajan kanavalla, räätälöidyissä etumainoksissa, ulkomainoksissa sekä viestinnässä ja aina tapahtumajalkautuksissa asti.

Yhä useampi mainostaja rakentaa omaa mediaa. Brändi on perustanut omia blogin, Instagram-, Facebook- ja Twitter-tilin. YouTube-kanavaa ei käytetä vaan tv-spottien dumppaukseen vaan brändit ovat ryhtyneet rohkeasti tuottamaan omaa, räätälöityä sisältöä kanavilleen. Suomen esimerkkinä tästä toimii hyvin Aku Ankka ja Duudsonit.

Yksittäisten toimintapläjäysten sijaan satsataan enemmän ohjelmasisältöihin. Tulevaisuudessa tullaan panostamaan tasaisempaan näkyvyyteen tubettajan tai omien kanavien sisällöissä. Tuote tai palvelu tuodaan esille luonnollisessa käyttöyhteydessään ja pitkäkestoisen, strategisen näkyvyyden avulla vaikutetaan kohdeyleisön ajatteluun ja käyttäytymiseen. Mittaamalla pystytään myös kehittämään sisältöä ja oppimaan uutta yleisöltä. Myös kasvava YouTube-kanava toimii hyvänä sisäänheittäjänä muille yrityksen some-kanaville.

Globaalit brändit alkavat tuottamaan lokaaleja online-videomainoksia. Yksittäisen satojatuhansia ellei miljoonia maksavan tv-spotin sijaan tehdään kustannustehokkaita lokaaliin kulttuuriin ja sisältökontekstiin sopivia etumainoksia. Näin mainoksesta saadaan paremmin hyöty irti.

Tulevaisuudessa myös Suomessa tuotetaan sisältöjä entistä suunnitelmallisemmin vanhemmalle yleisölle. YouTubea katsoo jo yli 2.2 miljoonaa Suomalaista päivittäin. Palvelussa ei vielä kuitenkaan ole suomenkielistä sisältöä esimerkiksi yli 30-vuotiaille naisille. Yhdysvalloissa viikottainen äityteen liittyvistä asioista keskusteleva The Mom’s View -kanava on saanut valtavan yleisömäärän. Erilaiset sisältöteemat avaavat mainostajille mahdollisuuksia tavoittaa uusia yleisöjä ja olla mukana rikkomassa ja laajentamassa some-tekemiselle tuttuja ääriviivoja.

Joona Haatainen, Töttöröö Networkin toimari