Mediabisnestä vai agentuuritoimintaa?

Johanna Piispa kirjoitti osuvasti blogiskenen kehityksestä Wau.fi-blogissa. Räjähdysmäinen trendi-ilmiö on jämähtänyt Suomessa pitkälti portaaleihin, joiden ensisijainen tehtävä on tuoda trafiikkia mediayhtiöille. Tulevaisuudessa parhaiten pärjäävät ne tekijät, joilla on vahvin henkilöbrändi ja innovatiivisin agentti tai manageri, kirjoittaa Piispa. Asiaa ei voi mielestäni osuvammin ilmaista.

Myös Tube-maailmassa verkostoajattelu hakee muotoaan. Maailmalla Multi Channel Networkit eli MCN:t ryhtyivät edustamaan yksittäisiä tubettajia, mutta ovat nyt laajentuneet kattamaan  jopa kymmenientuhansia kanavia. Monikanavaverkostot ovat joutuneet Yhdysvalloissa  ongelmiin, kun suuret tube-tähdet ovat irtisanoutuneet artistia riistävästä bisnesmallista. Kärkitubettajat ovat siirtäneet edustuksensa maailmanluokan artisteja edustaviin agentti- ja manageritoimistoihin. Verkostot palvelevat parhaiten pyramidin yläpäähän kuuluvia tähtiä, mutta kanavamäärällisesti isoihin verkostoihin liittyneet pienet tubettajat huomanneet, etteivät saa niistä tarvitsemaansa arvoa. MCN-bisnesmalli on muodostunut raskaaksi, eivätkä isoimmat verkostot tee alle 200 000 dollarin sopimuksia.

Blogiportaalien ja perinteisten MCN:n rinnalle on syntymässä lisää erilaisia “vaikuttajaverkostoja”. Ne myyvät sisältöjä perinteisenä mediatilana ja tarjoavat mainostajille työkaluja, joiden avulla ostaminen hoituu helposti omalta työpisteeltä. Perinteiselle bannerin sijoittelulle on toki paikkansa, mutta informaatiotulvan keskellä eivät mainosplanssit voi enää korvata sisältömarkkinointia ja natiivimainontaa.

Tube-ammattilaisuus on vähitellen yhä useammalle mahdollista, mutta en usko kenenkään aidosti unelmoivan virvoitusjuomabrändin mainostamisesta Instagram-tilillään kahden kuvan jaksoissa.  On eri bisnes rakentaa kannattava malli laadukkaiden verkkosisältöjen tuotannolle kuin myydä halpaa mainostilaa alaikäisten sisällöntuottajien kanavissa.

Tulevaisuudessa mediat ja mainostajat ovat entistä riippuvaisempia oikeilla kumppanuuksilla rakennetuista vahvoista ja yksilöllisistä henkilöbrändeistä. Harkiten toteutetut sisältöyhteistyöt palvelevat tekijänsä lisäksi yleisöä ja tuovat mainostajalle investoinnin moninkertaisesti takaisin. Piispan sanoin: “siinä missä portaalit tahtomattaankin ruokkivat massa-ajattelua, perustuu agenttimalli yksilöllisyyteen. Siis juuri siihen, mikä teki blogeista alun perinkin kiinnostavia.”

 Innokkain syysterveisin, 
Joona, Töttöröö Networkin toimari
P.S. Miten sisältömarkkinointia sitten pitäisi tehdä? Tässä Biisonimafian & Billys Pan Pizzan tuorein tuotos.