Erilainen Tube-kumppanuus toi Vuoden kaupallinen yhteistyö -palkinnon

CASE JUSTIMUSFILMS x AXE 2018

Troot Networkin, mediatoimisto Mindsharen, AXE:n ja Justimusfilmsin yhteistyönä toteutetun kumppanuuden ensimmäinen lyhytelokuva 1980-luvulla voitti lauantaina 18.8.2018 Tubeconissa Vuoden Kaupallinen yhteistyö -palkinnon. Nyt on aika katsoa palkinnon ja yhteistyön taakse: miksi kyseinen video ja kumppanuus erottuivat juuri tässä kampanjassa edukseen?

Justimuksen ja AXEn yhteinen tarina alkoi alkuvuodesta 2017. Kumppanuuden ensisijaisena tavoitteena oli kertoa AXE:n brändiviestistä uskottavalla tavalla ja tämän kautta herättää kohderyhmän kiinnostus YOU-tuotesarjaa kohtaan. AXE:n ja Justimusfilmsin #YouGotSomething -sanoman alla toteutettu Ystävyyden patoutumat  kerrytti kampanjan aikana yli 1,2 miljoonaa katselua orgaanisesti (YouTube + Facebook) sekä herätti merkittävän määrän positiivista keskustelua brändiviestin voimaannuttavasta sanomasta. Mutta mikä tärkeintä, Justimusfilmsin Samin, Joosen ja Juhon sekä muiden taustatoimijoiden luottamukseen ja luovuuden vapauteen nojautuva kumppanuus edisti yhtä sisältömarkkinoinnin tärkeimmistä voimista – erilaisuutta.

Vuonna 2018 halusimme jatkaa tarinaa, jonka olimme laittaneet alulle edeltävänä vuonna. Justimusfilms tuotti AXE:n #YouGold-kampanjan alle kolme lyhytelokuvamaista toteutusta, jotka tarinallistivat sekä konkretisoivat erilaisuuden voimaa yksilöissä. Lyhärisarjassa nähtävistä henkilöhahmoista Pekka fanitti 80-lukua, Eero toteutti intohimoisesti ASMR-videoita ja kolmas oli jo seniori-ikään yltänyt räppidiggari MC Arno. Kumppanuus löi vahvasti läpi, orgaanisen katselun noustessa yli 1,6 miljoonaan katselukertaan sekä synnyttäen laajasti keskustelua kumppanuuden kärkiviestistä. Nämä tulokset osoittavat kumppanuuden syvän luottamuksen ja rohkeuden merkityksen.

Ehkäpä hienoin asia AXEn, Justimusfilmsin, Trootin ja Mindsharen kulkemassa matkassa onkin se, että tekemisen taso ei koskaan lähde rajoitteista tai valmiiksi annetuista malleista, joita näkee vaikuttajamarkkinoinnin kentällä liiaksi. Sen sijaan olemme alusta alkaen saavuttaneet “yhteistyön” sijasta aidon kumppanuuden tason, jossa jokainen toimija arvostaa ja ymmärtää kunkin toimijan merkityksen. Tässä tapauksessa AXE asetti strategiset tavoitteet ja ylätason raamit, Mindshare vastasi mediasuunnittelusta, ja Justimusfilms sekä Troot toteuttivat vaikuttajien ympärille rakentuneen luovan suunnittelun ja toteutuksen. Aidossa kumppanuudessa on lupa ehdottaa, rikkoa rajoja ja kokeilla uutta.

Keskeisimmät opit tämän kumppanuuden tiimoilta voisikin kiteyttää seuraavasti:

    • Rakenna kumppanuus aina pitkäjänteisille arvoille
    • Ymmärrä vaikuttajaa sisällöntuottajana, älä mediatilaa esittävänä hyllytuotteena. Me verkostot autamme tässä.
    • Muista, että video formaattina on parhaimmillaan loistava tarinankerronnan muoto, joka vaatii aikaa ja luovuutta ollakseen kiinnostava
    • Benchmarkkaa, mutta älä kopioi. Pyri aina luomaan jotain uutta.
    • Huomioi, että somessa et voi omistaa brändiäsi. Uskalla siis myös luopua siitä.

 

Esko Asikainen
esko.asikainen@trootgroup.com