Terveisiä vaikuttajamarkkinoinnin villistä lännestä

Vaikuttajamarkkinointi on yksi markkinointiviestinnän suurimmista trendeistä. Koska mainostajalta vaaditaan entistä enemmän ammattitaitoa erottua mainonnan viestitulvasta vaikuttajien kanavissa, me troottilaiset haluamme jakaa omaa osaamistamme alan ammattilaisille. Itse lupaan kirjoittaa vähintään joka toinen Troostai toimialaan liittyvistä ilmiöistä!

Hypätään ensin hetkeksi muutama vuosi taaksepäin. Elokuussa 2014 vietettiin historian ensimmäistä Tubeconia Helsingin Hartwall Areenalla. Kovan tubetusbuumin käynnistänyttä tapahtumaa edelsi jo perinteeksi muodostunut TID eli Tubecon Industry Day, jossa lanseerattiin myös YouTube-verkosto Töttöröö. Myöhemmin kansainvälistymisen myötä Töttörööstä tuli Troot ja keväällä uudistuimme tube-verkostosta vaikuttajatoimistoksi.

Lähivuosien saatossa kymmenistä tubettajista on syntynyt monikanavaisia koko kansan viihdetähtiä, vaikuttajia ja sisällöntuotannon ammattilaisia. Heitä edustavat verkostot työllistävät jo lukuisia työntekijöitä pelkästään Suomessa. Lisäksi tubettajat ovat perustaneet omia tuotantoyhtiöitä ja alkaneet työllistää omia leikkaajia sekä kuvaajia. Ensi viikolla järjestettävä Tubecon on jo sarjassaan kuudes ja sen teemoina ovat mm. alan parhaat käytännöt ja tulevaisuus.

Epäselvä ekosysteemi
Vaikuttajamarkkinoinnin tämänhetkiseen ekosysteemiin mahtuu jos jonkinlaista tekijää; on verkostoja, alustoja, toimistoja, agentteja ja managereita. Mukaan ovat rynnistäneet myös levy-yhtiöt, urheilijat sekä perinteiset mainos- että mediatoimistot. Lisäksi monet mainostajat rakentavat omia vaikuttajamarkkinoinnin tiimejään.

Pakkaa sekoittaa myös se, että myyjien kalvoilla saattaa vilistä lukuisia uusia termejä ja hienoja lupauksia 10-kertaisesta tehokkuudesta perinteiseen mainontaan verrattuna. Totuuden erottaminen tarusta vaatii ostajalta hyviä hermoja ja rautaista osaamista. Ei ihme, ettei vaikuttajamarkkinointi herätä kaikissa luottamusta – villi länsi janoaa yhteisiä pelisääntöjä ja linjauksia.

Ytimessä yleisön ja vaikuttajan suhde
Jotta vaikuttajamarkkinointi toimisi, täytyy mennä takaisin perusteisiin. Vaikuttajamarkkinoinnin ydin on ymmärtää vaikuttajan ja yleisön välisen ainutlaatuisen suhteen arvo. Kaupallisten yhteistöiden tehokkuus perustuu uskottavuuteen sekä yleisön ja vaikuttajan välisen luottamussuhteen oikeaoppiseen hyödyntämiseen. Vaatii omaa ammattitaitoaan saada yhteistyöt luontevasti oikeiden vaikuttajien kanaviin niin, että ne tuottavat tavoitteiden mukaisia tuloksia mainostajalle, sekä palvelevat yleisöä.

Oikean vaikuttajan ja brändin yhdistäminen on vasta prosessin alku. Jotta vaikuttajamarkkinoinnista saadaan tehot irti, myös sisällön suunnittelulle yhdessä vaikuttajan kanssa on jätettävä tilaa. Vaikuttajamarkkinointia ei kannata aina rajata vain vaikuttajan omiin kanaviin. Välillä parhain ratkaisu voi olla vaikuttajavetoisten tapahtumien ja sisältömarkkinoinnin yhdisteleminen kohderyhmille myös vaikuttajan yleisön ulkopuolella.

Parhaat luovat ratkaisut ovat usein monikanavaisia, vastaavat aidosti brändin haasteisiin ja liittyvät saumattomasti osaksi yrityksen muuta markkinointiviestintää.

Seuraavissa Troostai-postauksissa keskityn vielä enemmän konkretiaan ja vaikuttajamarkkinoinnin vinkkeihin, joten pysy kuulolla jos kiinnostaa 🙂

Joona Haatainen
Trootin toimari

P.s. Olen mukana Tubecon Industry Dayssa 16.8.2019 keskustelemassa vaikuttajamarkkinoinnin tulevaisuudesta. Tervetuloa nykäisemään hihasta!