Uusi vaikuttavuuskartoitus ulkona! Kaupalliset yhteistyöt somessa jakavat mielipiteitä aiempaa enemmän

YouTube on 15-35-vuotiaiden keskuudessa kaikkein vaikuttavin media, vahvistaa meidän OMD Annalectin kanssa tehty tuore selvitys. Kaupallisiin yhteistöihin YouTubessa suhtaudutaan myös myönteisemmin kuin mainontaan missään muussa mediassa. Vaikka asenne vaikuttajien kaupallisia yhteistöitä kohtaan on positiivista, jakaa se mielipiteitä vahvemmin kuin aiempina vuosina.

Suomalaiset nuoret aikuiset kokevat itselleen tärkeimmiksi arjen medioiksi YouTuben, netti-TV:n ja Spotifyn. Trootin ja OMD:n vaikuttavuuskartoituksen mukaan jopa 93 % kaikista 15-35-vuotiaista katsoo YouTube-videoita viikoittain, ja videoiden katselu koetaan 17 % tärkeämmäksi edellisvuoteen verrattuna.

Selvityksen mukaan vaikuttajien kaupallisiin yhteistöihin suhtaudutaan pääosin positiivisesti kaikissa some-kanavissa, mutta ne herättävät aikaisempaa enemmän myös negatiivisia reaktioita. Negatiivinen suhtautuminen kaupallisiin yhteistöihin YouTubessa, Instagramissa ja blogeissa on noussut muutamia prosenttiyksikköjä viime vuoden kartoituksesta.

“On ymmärrettävää, että kaupalliset yhteistyöt myös harmittavat etenkin jos niitä tehdään huolimattomasti tai liian tiheään tahtiin vaikuttajien kanavissa. Tämän vuoksi on tärkeää keskittyä määrän sijasta sisältöön ja laatuun,” Trootin perustajajäsen ja Duudsoneista tunnettu Jarno Laasala sanoo.

“Nuoret aikuiset kertovat kokevansa laadun olennaisimmaksi asiaksi kumppanuuksissa. Jopa yksi kumppanuus voi ärsyttää, jos tekijä ei oikeasti seiso brändin takana tai toteutus on heikko. Oikean vaikuttajan löytäminen ja sisällön tavoitteellinen suunnittelu ovat laadukkaan tekemisen kulmakivet,” jatkaa meidän toimari Joona Haatainen.

Uusimman selvityksen mukaan 46 % 15-35-vuotiaista kokee, että vaikuttajien yhteistyöt vaikuttavat vähintään joskus heidän ostopäätöksiinsä. YouTube-videot vaikuttavat ostopäätöksiin vahvemmin kuin esimerkiksi Instagram tai blogisisällöt. Tube-videoiden perusteella ostetaan etenkin vaatteita, elintarvikkeita, kosmetiikkaa ja elektroniikkaa.

Jos aihe kiinnostaa, tilaa täältä kartoituksen tiivistelmä tutkittavaksesi!