Näin mittaat vaikuttajamarkkinoinnin ROI:n verkkokaupassa

Vaikuttajamarkkinoinnin suurin kritiikin kohde on ollut mittaaminen ja todellisen vaikuttavuuden osoittaminen. Yksi edelläkävijöistä vaikuttajamarkkinoinnin mittaamisen ja tekemisen saralla ovat olleet kansainväliset verkkokaupat.

Vaikuttajainvestointien kasvaessa laajemmin osaksi yrityksen markkinointiviestinnän panostuksia, mittaamisen merkitys on noussut entistä suuremmaksi. Vaikuttajamarkkinoinnista on helppo rakentaa kytkös verkkokaupan analytiikkaan. Tässä muutama keino mitata vaikuttajamarkkinoinnin ROI verkkokaupassa.

1. Seurantalinkit

Kun vaikuttaja tekee vaikka YouTube-videon tai Instagram Stories -postaussarjan, mainostaja voi antaa vaikuttajalle käyttöön seurantalinkin (tracking code), joka on yhdistetty verkkokaupan analytiikkaan. Sen avulla mainostaja voi seurata vaikuttajan sisällöistä verkkokauppaan tulevia klikkejä ja konversioita. Hyvin klikkejä keräävien ja konvertoivien vaikuttajien kanssa yhteistyötä kannattaa jatkaa ja syventää, sillä heillä on kykyä vaikuttaa mainostettavan tuotteen myyntiin. Tähän pätee vanha toistolla tehoa ajattelu.

2. Tarjouskoodit

Yksi suosittu keino on käyttää erilaisia verkkokaupan alennuskoodeja, joita vaikuttaja tarjoaa yhdessä mainostajan kanssa seuraajilleen. Esimerkiksi tarjouskoodilla VAIKUTTAJA20 seuraajat saavat 20 % alennuksen ostoskorin summasta. Tarjouskoodi on hyvä vaihtoehto podcasteissa tai Instagram postauksissa, joihin ei pysty upottamaan linkkiä. Tässä on kuitenkin tärkeä muistaa sisältökokonaisuuden merkitys vaikuttajan kanavassa, sillä yksittäinen ja irrallinen alennuskoodi ei todennäköisesti saa parasta tulosta aikaan.

3. Seurantapikseli

Yleisö ei kuitenkaan aina siirry samantien ostoksille verkkokauppaan vaan osto voi tapahtua myöhemmin. Mainostajan on siis hyvä huomioida, ettei pelkkä klikki tai tarjouskoodin konversio kerro koko totuutta vaikutuksesta kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Ruotsissa tehdyn tutkimuksen* mukaan vain 7 % vastasi klikkaavansa siksi että haluaa ostaa tuotteen kun taas 52 % sanoi haluavansa lisää tietoa tuotteesta.

Yksi tehokas seurantatapa on kytkeä vaikuttajan YouTube-video Google Adsin ja Analyticsin avulla osaksi asiakkaan verkkokaupan analytiikkaa. Näin voidaan rakentaa esimerkiksi ostopolkuja sisällöstä asiakkaan datapisteisiin.

Verkkokaupan kannattaa myös huomioida, että pienellä lisäinvestoinnilla jakeluun voidaan parantaa huomattavasti vaikuttajamarkkinoinnin ROI:ta. Esimerkiksi YouTubessa pystyy tuplaamaan klikit verkkokauppaan murto-osan media-investoinnilla, kun vaikuttajan videon nähneille uudelleen markkinoidaan Googlen Shopping mainoksia tai vaikuttajan tekemää kevyttä mainosvideota.

Vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelun tueksi lue myös Näin viet vaikuttajamarkkinoinnin seuraavalle tasolle.

*Influencer marketing trends and impact of commercial collaborations on consumer behavior, July 2019, Troot Sweden & OMD Annalect