Vaikuttajamarkkinoinnin ostaminen Instagramissa helpottuu – uhka vai mahdollisuus?

Viimeaikojen eniten keskustelua herättänyt vaikuttajamarkkinoinnin uutinen on Facebookin Brand Collabs Manager -työkalun testikäytön laajeneminen Instagramiin. Kyseessä on markkinapaikka, jonka avulla mainostaja voi etsiä ja ostaa sekä hallinnoida yhteistöitä Instagram- sekä Facebook- vaikuttajien kanssa. Uudistuksen myötä Facebook pääsee viimein käsiksi vaikuttajamarkkinoinnin kasvaviin rahavirtoihin myös Instagramin osalta.

Mitä tämä tarkoittaa toimialalle?

Uutinen on märkä rätti vaikuttajamarkkinoinnin hallinnointi- ja ostoalustoille, vaikka Facebook ilmoittikin jatkavansa tiedon jakamista API-rajapinnan avulla kolmansille osapuolille. Facebookin oma työkalu voi olla haaste erityisesti niille alustoille, jotka ovat rakentaneet liiketoimintansa vain yhden sosiaalisen median kanavan eli Instagramin varaan. Monikanavaisille hallinnointi- ja ostoalustoille tulee jatkossakin olemaan paikkansa, jotta toimisto tai mainostaja voi löytää sopivat vaikuttajat monikanavaisiin kampanjoihin. 

Vaikuttajamarkkinoinnin ostaminen helpottuu Facebookin uudistuksen myötä entisestään. Uudistuksessa on omat hyvät ja huonot puolensa. Hyviin uutisiin kuuluu se, että Instagram-vaikuttajien ostaminen tulee useamman saataville. Oman haasteensa kentän kehityksen kannalta tuo kuitenkin se, ettei vaikuttajamarkkinointi välttämättä perustu kohderyhmäymmärrykseen, jolloin ohilyöntien mahdollisuus kasvaa ja yleisön positiivinen suhtautuminen yhteistöihin heikkenee.  

Miten mainostajan kannattaa suhtautua?

Instagram on jo nyt ylivoimaisesti suosituin vaikuttajamarkkinoinnin kanava. Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan 79% mainostajista panostaa ensisijaisesti Instagramiin, YouTuben vastaavan luvun ollessa 36%*. 

Vaikuttajamarkkinoinnin suosion kasvaessa mainostajan on hyvä suunnitella miten se erottuu kilpailijoistaan ja miten varmistetaan haluttua kohderyhmää puhutteleva sisältö oikeissa kanavissa. Laadukas yhteistyö taataan tuntemalla vaikuttaja sekä hänen sisältönsä ja pitämällä huolta toimialahygieniasta. 

Mainostajan kannattaa tulevaisuudessa satsata vaikuttajamarkkinoinnin suunnitteluun, laadukkaaseen toteutukseen ja sisällön monikanavaiseen jakeluun. 

Etsitkö kumppania vaikuttajamarkkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen? Ota yhteyttä sales@troot.fi

 

Lähteet: 

https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-2019-benchmark-report/

https://business.instagram.com/blog/helping-creators-turn-their-passion-into-a-living?locale=fi_F

https://www.socialmediatoday.com/news/facebook-expands-brand-collabs-manager-to-include-instagram-creators/569365/