Mikä on TikTok ja miten luot TikTokissa onnistuneen kampanjan?

TikTok on yksi maailman nopeimmin kasvavista markkinoinnin alustoista. Mutta miten TikTok valjastetaan tulokselliseksi osaksi monikanavaista vaikuttajamarkkinoinnin kampanjaa? 

TikTokin räjähdysmäisen suosion myötä sen kaupalliset mahdollisuudet ovat alkaneet kiinnostaa markkinoinnin ammattilaisia ja brändejä. TikTok on uusi kanava, jossa edelläkävijöiden on vielä mahdollista ottaa vahva jalansija, saada brändille erinomainen share of voice sekä tavoittaa uusia yleisöjä. Kohderyhmästä riippuen TikTok kannattaa ehdottomasti valjastaa mukaan monikanavaiseen vaikuttajamarkkinoinnin kampanjaan. 

Huulisynkkaus-, haaste- ja tanssivideoiden ohella TikTokista löytyy nykyään myös perinteisempää kerrontaa kuten komediaa, futista, lätkää, matkailua sekä YouTubesta tuttua videoblogisisältöä. Pysyäkseen kartalla siitä, mikä “trendaa” alustalla nyt, on sovellusta käytettävä säännöllisesti – tämän viikon hittijuttu ei välttämättä ole enää relevanttia tekemistä ensi viikolla. Kannattaa siis ladata TikTok ja vilkaista, millaista sisältöä esimerkiksi Herbalisti, Tuure Boelius ja TubeTour tai Samsung alustaan tuottavat.

Muistilista kaupallisen TikTok-kampanjan aloitukseen: 

  1. Mieti, kannattaako perustaa brändille oma TikTok-tili vai tehdä kaupallista yhteistyötä vaikuttajien kanavissa. 
  2. Tarkista vaikuttajan seuraajien demografia. Mistä maasta yleisö tulee? Suomalaisetkin TikTok-vaikuttajat voivat tavoittaa miljoonia seuraajia, mutta näistä vain murto-osan Suomesta.
  3. Hyödynnä sisällöissä TikTokin omia haasteita (Discovery-valikossa) ja mm. Duetto-ominaisuutta, jolla osallistat seuraajia tehokkaasti. Muista kuitenkin luottaa tarvittaessa vaikuttajaan – hänellä kun on paras tieto yleisöstään ja seuraajiaan kiinnostavista jutuista. 
  4. Seuraa suosittuja hashtageja, älä pelkää testata erilaisia tageja erilaisissa sisällöissä. 
  5. Muista, että tekstin on mahduttava 150 merkkiin. 
  6. Tarkista, että musiikkiin on käyttöoikeus! 
  7. Sovelluksesta ei ainakaan vielä ole mahdollisuutta tehdä suoraa ohjausta ulos sisällöstä, joten kampanjan oikeanlainen suunnittelu on tulosten kannalta tärkeää. 
  8. Muista #kaupallinenyhteistyö. 

 

Kiinnostuitko TikTokista? Ota yhteyttä!