Miten tehdä tuloksellista vaikuttajamarkkinointia? Katso tallenne!

Miten vaikuttajamarkkinoinnista tehdään tulevaisuudessa entistäkin tuloksellisempaa ja liiketoiminnan tavoitteita tukevaa? Tähän pureuduimme marraskuussa virtuaalitapahtumassamme. 

Aki Linnanahteen hostaamassa Tuloksellinen vaikuttajamarkkinointi 2021 -tapahtumassa asiakkaidemme Pirkan ja BookBeatin edustajat tarjosivat brändien näkökulmasta käytännönläheisiä esimerkkejä ja oppeja tavoitteellisen vaikuttajamarkkinoinnin tekemiseen. Kuulimme TikTokin viimeisimmistä trendeistä ja mahdollisuuksista suoraan TikTokin Lontoon toimistolta käsin, ja myös kollegamme pääsivät ääneen paneelikeskustelussa, jossa vaikuttajatoimistot ja vaikuttajat jakoivat näkemyksensä tulevasta vuodesta. Tapahtuman tallenteen voit katsoa alta, mutta jos aikaa on rajallisesti, koostimme valmiiksi kolme tärkeintä oppia: 

Paina siis ainakin nämä mieleesi: 

  1. Pitkäaikainen ja suunnitelmallinen vaikuttajayhteistyö sitouttaa kaikki osapuolet tehokkaimmin ja yhteistyö yksinkertaistuu molemmin puolin, kun vaikuttaja hiljalleen pääsee sisään brändin maailmaan. Pidempiaikainen yhteistyö on myös kuluttajille vaikuttavampaa: 64% 15-34 -vuotiaista suomalaisista kokee, että jatkuva yhteistyö brändin ja vaikuttajan välillä on uskottavampaa kuin yksittäiset kaupalliset yhteistyöt. Tätä vaikuttajan tehokkuutta kannattaa mitata esimerkiksi Brand Lift -tutkimuksilla. 
  2. Monikanavaisuus on pop! Suunnitteluvaiheessa kannattaa ottaa huomioon vaikuttajan omien jakelukanavien lisäksi myös esimerkiksi brändin omat kanavat, sosiaalisen median mainonta sekä vaikkapa advertoriaalit, POS-materiaalit ja ulkomainonta. 
  3. Taktisissa kampanjoissa, joissa konversiot ovat tärkeitä, kannattaa kiinnittää huomiota kunkin vaikuttajan toimenpiteiden tehokkuuteen kanava- ja julkaisutasolla. Saadun tiedon avulla voidaan optimoida vaikuttajainvestointeja ja sitä, keitä vaikuttajia sekä mitä jakelukanavia kannattaa jatkossa käyttää.

Katso tallenne alta: