Back
Nu släpper Troot och OMD sin senaste rapport ”Effekten av Influencer Marketing 2018”. Rapporten undersöker hur Influencer Marketing påverkar användarbeteendet hos unga vuxna i Sverige. Effekten av Influencer Marketing 2018 jämför Youtube med bland annat Instagram och bloggar, för att besvara frågor som ”vilken plattform är effektivast när man samarbetar med influencers?”. Syftet med rapporten är att sprida kunskapen om hur den svenska marknaden för influencer marketing ser ut, och hur formatet kan optimeras ytterligare.Varje dag når Youtube 1.6 miljoner svenskar i åldrarna 15–35 och rapporten visar att 63 % har köpt något i relation till en influencers rekommendation. De mest populära vertikalerna för dessa köp är mode, kosmetisk, livsmedel och elektronik. Högst upp på listan som störst påverkare av köpbeslut hittar vi Youtube, med Instagram och Instagram Stories på andra plats. På tredje plats finner vi bloggar.
Troot och OMD’s rapport visar att det finns en övervägande positiv inställning till influencer marketing – där 87% av svenskar i åldern 15-35 år är positiva eller neutrala till kommersiella samarbeten på Youtube.Med detta sagt visar det sig även att 74% av tittarna anser att längre samarbeten är mest önskvärt, då detta påvisar genuint intresse och lojalitet gentemot produkten/tjänsten från både Influencer och annonsör.
Här kan du ladda ner rapporten helt gratis: https://troot.se/survey/Vill du veta mer? Vänligen kontaktaDaniel Strandberg, daniel.strandberg@troot.se, +46 700 433 477