McDonalds

No items found.

Tarina siitä, miten erottua pikaruoan kovasti kilpaillussa kategoriassa ja puhutella uniikkeja zetoja heidän omalla kielellään vahvaa ostoon ohjaamista unohtamatta.

What’s in your MäkBäg -kampanjan tavoitteena oli parantaa MacDonald´sin brändimielikuvaa nuorten kohderyhmässä (Z-sukupolvi eli 15-25 -vuotiaat) ohjata MacDonald´s -sovellukseen ja sen kautta ostamaan alemman hintapisteen Value-tuotteita 

Z-sukupolvella on omat selkeät suosikkinsa pikaruokaravintoloiden suhteen ja leirijako on lähes yhtä tiukkaa kuin iPhone vs. Android -asetelmassa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö leiriä voisi vaihtaa – vaikka zetat haluavat profiloitua ennen kaikkea yksilöiksi, on kavereilla ja sosiaalisen median vaikuttajilla kuitenkin paljon valtaa zetojen mielipiteisiin.

Strategia & insight:

Kampanjakonseptin ja vaikuttajaprofiilin luominen aloitettiin perehtymällä siihen, mikä aidosti puhuttelee ja kiinnostaa z-sukupolvea. 

"Mäkkärin Value-tuotteet ovat zetoille itseilmaisun väline ja keino ilmentää omaa luovuutta"

Luova ratkaisu: 

Nostimme MäkBäg-konseptin ytimeen helposti tunnistettavan elementin, Mäkkärin ikonisen, ruskean takeaway-pussin. MäkBäg-konsepti flirttaileekin somessa aiemmin nähdyille “What’s in your bag?” tai “Paljon sun outfit maksaa?” -sisältötrendeille, joiden välityksellä zetat ilmentävät persoonaansa ja maailmaansa. 

"Mitäpä jos emme luokaan varsinaista uutta tuotetta/tarviketta, vaan hyödynnämme jotain hyvin tunnistettavaa, olemassa olevaa asiaa ja nostamme sen esiin aivan uudesta näkökulmasta?"
Kuvakaappaus McDonalds aplikaatiosta.
Teimme Mäkkärin “vaatimattomasta” pussista hymyn huulille tuovan arvoituksen ja zetoille tärkeän personoinnin kohteen. What’s in YOUR MäkBäg??

Päätimme kysyä Mäkkäriä entuudestaan fanittavilta vaikuttajilta mitä Value-tuotteita he laittaisivat omaan MäkBägiinsä, ja selvittää millaisia suosikkituotteita tai kenties uusiakin makuyhdistelmiä tätä kautta nousee pinnalle. 

MäkBäg = kunkin vaikuttajan Mäkkärin takeaway-pussiin valitsema setti Mäkkärin Value-tuotteita. 

Pelkkien tuote-esittelyjen sijaan yleisölle tuotettiin vaikuttajien kanavissa lisäarvoa viihteellisten sisältöjen kautta. Konkreettista lisäarvoa tuottivat myös Mäkkärin sovelluksesta löytyvät, vaikuttajien mukaan personoidut MäkBäg-mobiiliedut, joilla kuluttajat saivat lunastaa suosikkibäginsä etuhintaan ja nauttia niiden sisältämistä Value-tuotteista. 

Toteutus


Kampanjan ydin rakentui vaikuttajien kanavissa tuotettuihin sisältöihin, joilla luotiin mielenkiintoa jokaisen vaikuttajan omaa uniikkia MäkBägiä ja sen sisältämiä Value-tuotteita kohtaan. 

Vaikuttajanelikkoa yhdisti kuitenkin urbaani ja uskottava tyyli, mielipidejohtajuus sekä tietenkin rakkaus Mäkkäriin. MolyBros, Veetiossi, Nettaeleonoora ja Nella Laakso. Kampanjaan valittiin neljä keskenään erilaista, monikanavaisen (YouTube, TikTok, Instagram, Snapchat) yleisön omaavaa vaikuttajaa:

Vaikuttajat näyttivät edeltä mitä heidän MäkBägeistään löytyy ja vaikuttajauskolliset zetat seurasivat. Kuka tunnusti rakastavansa suolaisten herkkujen dippailua pehmikseen? Kuka turvautui klassikkoon eli nappasi matkaan bagin täynnä juustoja?
Vaikuttajat myös lähettivät ystävilleen MäkBäg-maistiaisia varten lahjakortteja, joiden aikaansaamat orgaaniset some-sisällöt toivat kampanjalle ansaittua medianäkyvyyttä. 

Taktinen ohjaus vaikuttajasisällöistä (esim. IG Storiesin swipe upit) osoitettiin suoraan Mäkkärin sovellukseen, jonne luotiin edun tarjoava MäkBäg-kuponkiominaisuus seuraajien ostohalukkuutta lisäämään. Näin kampanjasta rakennettiin selkeästi mitattava, jolloin yksittäisten vaikuttajasisältöjen kiinnostus ja MäkBägien vetovoima voitiin todentaa mahdollisia jatkotoimenpiteitä varten.

MäkBäg lanseerattiin monikanavaisilla sisällöillä vaikuttajien kanavissa sekä samanaikaisesti Mäkkärin omassa applikaatiossa.


MolyBros YouTubessa:

Vaikuttajien yleisö kommentoi ahkerasti MäkBägien sisältöä ja esitti myös omia toiveitaan bägin sisällöstä, mikä rakensi suunnitellusti kampanjan mielikuvallisia tavoitteita.  

Yhteensä MäkBäg-mobiilietuja lunastettiin yli 10K kappaletta! Näiden myyntiarvo oli yhteensä 99K Euroa. Samaan aikaan McDonald’sin kokonaismyynti kasvoi ja saavutti kaikkien aikojen ennätystasot!
Ystävämme Burger Kingin näkemys bägistä.

Tiimi: 

Vaikuttajat: 

MolyBros: Ibrahim Manza, Abdirahman Keinaan

Veeti Ossi

Nella Laakso

Netta Eleonoora

Luova toimisto: Troot

Tony Stepanow (Account Director), Reetta Kallio (Creative), Joona Haatainen (Strategist), Stefani Kirilova (Creative Strategist), Essi Knuuti (Creative Producer)

Asiakas: McDonald’s Suomi

Laura Linna (Digital Campaign Specialist), Olli Tiainen (Marketing Manager), Mikko Poutanen (Marketing Manager), Ari Lamminen (Digital Consultant), Jan Surapha (Customer Engagement Director)

 

Nord DDB

Kalle Wallin (Creative Director), Olli-Pekka Sipilä (Client Director), 

Markus Malmberg (Copywriter),  Matti Räty (Art Director) 

Ville Koivisto (Project Director), Niina Tuominen (Project Director) 

Julia Nevalainen (Junior Content), Henrietta Tastula (Creative Strategist)

Kati Koivupalo (Graphic Designer)

Refeksi 

No items found.
TULOKSET

Vaikuttajasisältöjen orgaaninen tavoittavuus

  • 780K Näyttökerrat
  • 60K Sitoutumiset
  • 80K Ansaitun median näyttökertaa
  • 7,78 % Engagement rate
  • Kukin mobiilietu sai yhteensä keskimäärin  4,8 miljoonaa impressiota sovelluksessa.