Back
Näin luotiin hittisarja, joka houkutteli nuoret Ruutuun.
Ruutu on yksi Suomen suurimmista suoratoistopalveluista. Kilpailu on kentällä kovaa – katsojien huomiosta kamppailee Katsomon, Netflixin, HBO:n ja muiden suoratoistopalveluiden lisäksi sosiaalinen media.
Lineaarisen television katsojat löytävät Ruudun sisältöjen pariin hyvin, mutta nuoren kohderyhmän huomio on tiukasti kiinni TikTokissa ja YouTubessa. Tavoitteenamme oli tehdä Ruudusta mielenkiintoinen kohderyhmälle, jolle ei ole aiemmin suunniteltu omaa sisältöä. Gen Z -yleisö haluttiin saada kirjautumaan Ruutuun ja viettämään aikaa Ruudun sisältöjen parissa.
Oivalsimme, että ollakseen merkityksellinen nuorelle yleisölle Ruudun tulee omaksua uusi tapa tuottaa viihdettä. Zetojen televisio on YouTube, ja nyt YouTuben oli aika mennä Ruutuun.
Nuoret syttyvät helposti tunnistettavista ja tutuista sisältökonsepteista. Niistä syntyy ilmiöitä ja puheenaiheita. Sen sijaan, että loisimme täysin uuden formaatin, päätimme hyödyntää YouTubessa jo valmiiksi suosittua ideaa ja nuorille tuttua esiintyjää.
Toimme tubettaja Daniel Aholan kanssa YouTubessa suositun ja Aholan menestyksekkäästi käyttämän poliisi ja rosvo -formaatin Ruutuun. Aholalle annettiin vapaat kädet tehdä sisällöstä omannäköistään, sillä vaikuttaja on kohderyhmänsä asiantuntija. Lopputuloksena on täysin uudenlainen vaikuttajayhteistyö, joka tarjoaa nuorelle kohderyhmälle koukuttavaa viihdettä.
Sarjan käsikirjoitus ja tyyli rikkovat lineaarisen television rajoja. Kerronnassa haluttiin säilyttää tubemaisuus: asiaan mennään heti, tempo on nopea ja esiintyjät kuvaavat itse itseään. Visuaalisuus on korkealaatuisen ja huolitellun televisiokuvan sijasta nuoria puhuttelevan rosoinen ja aito.
Poliisia ja Rosvoa -sarjassa Daniel Aholan poliisitiimi jahtaa tunnettuja rosvoja läpi Suomen suurimpien kaupunkien. Kilpailijakaarti koottiin nuorten suosikkivaikuttajista ja Ruudusta tutuista kasvoista. Mukana pelissä ovat muun muassa tubetrio Iha just imus, Duudsonien Jarppi ja Jarno, Syke-sarjasta tutut Valtteri Lehtinen ja Janne Saarinen, missit Alina Voronkova ja Essi Unkuri sekä Meemitalo-kollektiivin Santtu, Helmi ja Weksi.
Sarjan 6 jaksoa julkaistiin jakso kerrallaan ensin maksulliseen Ruutu+-palveluun ja sitten Ruutuun, josta ne näkee maksutta Sanoma-tilin tunnuksilla. Jaksojen kesto määriteltiin nuoren kohderyhmän mieltymysten mukaan. Jännitystä, odottamattomia käänteitä ja huumoria tarjoavat jaksot mukailevat kestoltaan YouTube-videoita.
Katso hittisarja Ruudussa: Katso sarja tästä
570 000 katselukertaa Ruudussa
120 000 katselukertaa avausjaksolle
20 000 uutta Ruutu tilaajaa
2 Kultainen Venla -ehdokkuutta
370,8K Hashtagin orgaanista näyttökertaa TikTokissa