Back
Näin luotiin TikTokin go-to-talousvalmentaja
Säästöpankki haluaa rohkaista nuoria säästämään ja olla nuorten mielessä silloin, kun ASP-laina ja asunnon osto tulevat ajankohtaisiksi. Säästöpankin brändimielikuva oli kuitenkin nuorten silmissä pölyttynyt – nuoret pitivät Säästöpankkia vanhempien ikäluokkien pankkina. Säästöpankki halusi löytää keinon puhutella nuoria somessa ja viestiä, että se on moderni, asiantunteva ja helposti lähestyttävä paikallispankki.
Z-sukupolvi on aiempia sukupolvia valveutuneempi rahankäytön suhteen. Zetat stressaavat rahasta ja pelkäävät velkaa. Talous ja raha kiinnostavat, mutta rahapuhe – etenkin pankkien suusta – on usein vakavaa ja tylsää. Säästämisestä puhuttaessa kannustimeksi tarjotaan useimmiten tulevaisuuden turvaa.
Oivalsimme, että Säästöpankki voi puhutella zetoja viestimällä säästämisestä tuoreesta näkökulmasta: raha on myös omannäköisen elämän toteuttamista varten, ei pelkkää pahan päivän varalle sukkaan säästämistä. Epävarmassa maailmassa Säästöpankki voi olla nuorille tukena tarjoamalla luotettavaa sisältöä taloudesta.
Säästöpankin TikTokissa pankin omat talousgurut eli Talousvalmentajat ovat nuorten käytettävissä. He opettavat budjetoimaan arkea, säästämään tavoitteellisesti ja ymmärtämään ajankohtaisia talousteemoja ja -uutisia. Sisällöt tarjoavat myös raha-aiheista viihdettä ja vastauksia nuorten kysymyksiin. Talousvalmentajille mikään kysymys rahasta ei ole tyhmä.
Vierailevina tähtinä tilillä on nähty myös vaikuttajia: Mikael Sundberg vieraili nuorten aikuisten ensimmäisissä omistusasunnoissa ympäri Suomea, Ella Hautajärvi ja Daniel Ahola kertoivat omista säästötavoitteistaan ja niiden toteutumisesta, ja Terapeutti-Villen kanssa keskusteltiin muun muassa rahapulmiin liittyvästä häpeästä.
Talousvalmentaja-tilin keskimääräiset kuukausittaiset avainluvut
414 700 näyttökertaa
248 176 tavoittavuus
+ 1 300 sitoutumista
’’Säästöpankille on tärkeää, että voimme aidosti auttaa taloudellisen hyvinvoinnin rakentamisessa – jo nuoresta lähtien. Yhteistyössä Trootin kanssa olemme onnistuneet luomaan Talousvalmentajasta nykyaikaisen, kohderyhmää puhuttelevan ja kiinnostavan tilin, joka opettaa ja oivalluttaa sisällöllään ja luo vastapainoa dumb-scrolling-sisällöille. On ollut hienoa nähdä, miten sisällöt ovat tavoittaneet kohderyhmänsä ja herättänyt kiinnostusta – ilman perinteistä, raskasta pankkipuhetta.’’