Ruka-Kuusamo

Vaikuttajakartoitus
Sisällön suunnittelu
Vaikuttajamarkkinointi
Mainonta

Ruka-Kuusamo -alueen luonto tutuksi ranskalaiselle kohdeyleisölle

Ruka on Suomen suosituin hiihtokeskus ja Kuusamo Suomen matkailluimpia luontokaupunkeja. Kuusamon ainutlaatuinen luonto tarjoaa monta mahdollisuutta löytää sisältään pieni eräretkeilijä ja suuri luontoihminen.

Matkailukohteita on monia ja Ruka-Kuusamon suurimmat kilpailijat ovat muut pohjoisen luontokohteet.

Tavoite ja haaste

Tavoitteena oli lisätä Ruka-Kuusamo-kohteen tunnettuutta ja haluttavuutta ranskalaisten perheiden parissa erityisesti entuudestaan suositun talvisesongin ulkopuolella.  Haasteena tavoittaa oikea ja potentiaalinen uusi kävijäkunta tarkkaan valitun vaikuttajaperheen kautta.

Tavoitteena oli erityisesti puhutella ulkoilusta ja luonnosta kiinnostuneita. Miten saada Ruka-Kuusamo erottumaan kilpailijoistaan ja näyttäytymään kategorian kiinnostavimpana kohteena? Kuinka tavoittaa uusia matkailijoita?

Ratkaisu

Troot toteutti Ruka-Kuusamolle vaikuttajamarkkinointi-kampanjan, joka huomioi markkinoinnin tavoitteet.

Suunnitelman pohjalta kartoitimme teknologiaa hyödyntäen tarkkaan sopivan kv-vaikuttajaperheen, koordinoimme vaikuttajayhteistyön sekä nostimme osan sisällöistä mainontaan. Erityistä huomiota kiinnitimme tarinankerronnan kykyyn sekä yleisösuhteeseen. Vaikuttajat tuottivat sisältöjä YouTubeen sekä Instagramiin. Vaikuttajaperheeksi valikoitui Belgiassa asuva, mutta ranskankielistä sisältöä tekevä Hembise Family -niminen perhekanava. Hembisen Familyn suurin osa yleisöstä asuu Ranskassa. 

Kaikissa sisällöissä huomioitiin Ruka-Kuusamon markkinoinnin viestit ja toivotut sisältöteemat. Näin toteutettava markkinointiviestintä oli yhtenäistä kaikissa kanavissa.

TULOKSET

Youtube

  • 44 000
    • Näyttökerrat
  • 9%
    • Sitoutuminen
  • (vertailuna km. sitoutumisaste ko tilaajamäärälle 3,5%)

Instagram

  • 105 000
    • Tavoittavuus
  • 12 % Sitoutuminen
  • ‍(vr. hyvä sitoutumisaste 1-5%)