Vaikuttajamarkkinointi on lyhyessä ajassa kehittynyt yhdeksi tehokkaimmista keinoista tavoittaa eri kohderyhmät ja kasvattaa brändin tunnettuutta. Vaikuttajan avulla brändit voivat päästä osaksi vaikuttajan ja yleisön välistä ainutlaatuista suhdetta. Kuitenkaan pelkästään vaikuttajien omissa kanavissa tehty kaupallinen yhteistyö ei aina takaa kaupallisia tuloksia. Jotta vaikuttajamarkkinoinnista saadaan tuloksellista kannattaa sen rinnalla hyödyntää ostettua mainontaa kaupallisten tulosten varmistamiseksi.
Miksi ostettu some-mainonta on tärkeä osa vaikuttajamarkkinointia?
1. Laajempi tavoittavuus
Vaikka vaikuttajilla on omat sitoutuneet seuraajansa, brändien tulisi harkita ostetun mainonnan käyttöä, jotta kampanjat tavoittavat entistä laajemman yleisön. Vaikuttajien orgaaninen tavoittavuus on usein vain 25-50% vaikuttajan seuraajamäärästä. Ostetulla mainonnalla tavoitat myös heidät jotka eivät sisältöä ole nähneet ja voit kohdentaa sisältöä myös heille, jotka eivät seuraa kyseistä vaikuttajaa, mutta kuuluvat potentiaaliseen kohderyhmääsi. Vaikuttajien avulla voidaan tuottaa sisältöä esimerkiksi tietyn teeman ympärille ja ostetun mainonnan avulla voidaan tavoittaa myös muut aiheesta kiinnostuneet.
Vaikuttajien sisältöjä ostetulla mainonnalla jakelemalla varmistat, että kampanjasi saavuttaa potentiaalisesti suuremman yleisön ja saat entistä suuremman tavoittavuuden kustannustehokkaasti.
2. Tarkempi kohdentaminen
Ostetun mainonnan avulla voit varmistaa, että sisältö tavoittaa oikeat ihmiset oikeaan aikaan. Some-alustat, kuten Meta, Google ja TikTok, tarjoavat erittäin tarkkoja kohdentamismahdollisuuksia, jotka perustuvat esimerkiksi demografisiin tietoihin, käyttäytymiseen ja kiinnostuksen kohteisiin. Hyödyntämällä ostettua mainontaa vaikuttajien sisältöjen jakelussa varmistat, että kampanjasi tavoittaa juuri oikean kohderyhmän. Näin kampanjan onnistumisesta tulee huomattavasti todennäköisempää ja tavoitat laajemman joukon aiheesta kiinnostunutta yleisöä
3. Tulosten mittaaminen ja optimointi
Ostetun mainonnan avulla pystyt tarkastelemaan ja analysoimaan kampanjan tehokkuutta reaaliajassa. Voit seurata klikkausprosentteja, konversioita ja sitoutumista, ja optimoida kampanjaasi tarvittaessa. Tämä takaa, että saat parhaan mahdollisen tuoton markkinointipanostukselle (ROAS) ja pystyt mukauttamaan strategiaasi, mikä on erityisen tärkeää nopeasti muuttuvassa someympäristössä.
4. Sisältöjen elinkaari pitenee
Vaikuttajien tuottama sisältö - erityisesti Instagramissa - voi olla lyhytaikaista, mutta ostettu mainonta antaa mahdollisuuden pidentää sisällön ja kampanjan elinkaarta. Ostetun mainonnan avulla voit varmistaa, että vaikuttajan luoma sisältö saa näkyvyyttä ja vaikuttavuutta pitkään alkuperäisen julkaisun jälkeen. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi vaikuttajan tuottaman sisällön uudelleenmarkkinointia tai sen käyttöä mainoksissa, jotka pyörivät useamman viikon tai jopa kuukauden ajan. Pitkäkestoinen vaikutus ei ainoastaan lisää brändin tunnettuutta, vaan myös syventää asiakkaiden sitoutumista ja parantaa mahdollisuuksia konversioihin.
Vaikuttajamarkkinointi + ostettu mainonta = tulokset
Vaikuttajamarkkinointi on tehokas keino brändin tunnettuuden rakentamiseen. Yhdistämällä vaikuttajamarkkinointi ostettuun mainontaan, brändit voivat tehostaa kampanjoidensa vaikuttavuutta ja saavuttaa parempia tuloksia. Ostettu mainonta varmistaa, että vaikuttajan tuottama sisältö saavuttaa laajemman ja tarkemmin kohdennetun yleisön, mahdollistaa tulosten tarkan mittaamisen ja optimoinnin, sekä pidentää kampanjan elinkaarta. Tämä kokonaisvaltainen lähestymistapa on avainasemassa, kun pyritään varmistamaan vaikuttajamarkkinoinnin tuloksellisuus ja saavuttamaan merkittäviä liiketoiminnallisia tavoitteita.
Kun haluat ottaa seuraavan askeleen vaikuttajamarkkinoinnissa, Troot on kumppanisi. Asiantuntijamme auttavat sinua luomaan tuloksia, dataan perustuvia luovia kampanjoita, jotka saavat aikaantuloksia. Ota yhteyttä ja lähdetään yhdessä rakentamaan menestyvää vaikuttajamarkkinointistrategiaa!