Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää syvällisemmin kuluttajien sosiaalisen median käyttöä ja suhdetta eri kanaviin ja vaikuttajiin eri ikäryhmissä. Tämän lisäksi kartoitettiin ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä.
Kyselyä varten kerättiin edustava otos eri profiilin some-vaikuttajien yleisöstä. Vastaajia oli 1703.
Tutkimuksen toteutti Troot yhdessä Digitalistin kanssa
Neljä tärkeintä löydöstä:
- Sosiaalista mediaa käytetään monikanavaisesti – kuluttajat seuraavat vaikuttajia ja ovat aktiivisia useissa eri kanavissa.
- Kaupallisia sisältöjä ei koeta häiritseviksi, jos ne on suunniteltu hyvin.
- 43% vastaajista ostaa tuotteen vaikuttajan suosituksen perusteella, 31% julkkiksen suositteluun pohjaten.
- Vanhemmat kuluttajat toivovat kestollisesti lyhyitä sisältöjä ja kuvasisältöjä, nuoremmat toivovat pidempiä videoita.