Trootin tiimi on vuosien saatossa sukeltanut syvälle TikTok-markkinoinnin maailmaan. Vaikuttajamarkkinoinnin lisäksi olemme päässeet auttamaan yrityksiä TikTok-sisältöstrategioiden luomisessa ja jatkuvassa sisällöntuotannossa. Trootin luova strategi Annika Rousu ja luova suunnittelija Erik Rauhala kertovat nyt, mistä brändin kannattaa lähteä liikkeelle TikTokissa.
Minkälaisten brändien kannattaa mennä TikTokiin?
A: Brändien, jotka ovat halukkaita ja valmiita viestimään brändistä rennosti, viihdyttävästi ja kepeästi. Myöskin sellaisten brändien, joiden tuotteen, palvelun tai aihealueen ympäriltä on luontevaa tuottaa seuraajille lisäarvoa esimerkiksi erilaisten vinkkien, niksien, reseptien, koosteiden, ideoiden ja inspiraation sekä tietysti viihteen muodossa, kannattaa harkita TikTokiin liittymistä.
E: Erityisesti sellaisten brändien, jotka haluavat laajentaa tietoisuutta nuoressa kohderyhmässä. Brändiltä on hyvä myös löytyä tuotteita tai palveluita, joita on helppo esitellä videolla.
Milloin oma TikTok-kanava kannattaa perustaa?
A: Brändin oma TikTok-tili kannattaa perustaa, mikäli haluaa tavoittaa nuorta kohderyhmää kohderyhmälle ominaisella tyylillä ja tietää, että TikTok on myös pidemmällä tähtäimellä harkittu strateginen valinta. Tiliä perustaessa kannattaa tarkistaa, että on riittävästi tahtoa ja resursseja sitoutua säännölliseen ja pitkäaikaiseen sisällöntuotantoon sekä kanavan jatkuvaan kehittämiseen.
E: Oma TikTok -kanava kannattaa perustaa erityisesti silloin, kun haluaa rakentaa yhteisöä brändin ympärille ja tuote tai palvelu on sellainen, jonka ympärille on helppo luoda kepeää, visuaalista ja vuorovaikutteista sisältöä.
Mitä on tärkeää ottaa huomioon kanavaa perustettaessa?
A: Kanavan tavoitteet ja kanavalupaus. On tärkeä pohtia, miksi sisältöä tuotetaan, kenelle ja mitä sillä halutaan viestiä ja saada aikaan? TikTokin vilkkaassa maailmassa hyvä erottautumistapa on selkeät tunnistettavat sisältökonseptit, joten panostaisin ehdottomasti näihin. Selkeät suuntaviivat myös helpottavat liikkeelle lähtöä.
E: Kanavaa perustettaessa on hyvä ottaa huomioon kanavan arvolupaus sekä siihen linkittyvä sisältöstrategia. Ennen kanavan perustamista pohtisin, minkälaista arvoa voin brändinä tuoda katsojalle. Sisällön ei ole pakko olla vain viihdettä, vaan informatiivinen sisältö toimii myös hyvin! Ehdottomasti suosittelen aloittamaan TikTokin valmiin toimintasuunnitelman kanssa. Kanavan perustamisvaiheessa on hyvä myös miettiä resursseja. Sisällöntuotannon lisäksi resursseja on oltava myös vuorovaikutukseen yleisön kanssa sekä kanavan jatkuvaan kehittämiseen.
Mitkä brändit tekevät hyvää TikTok -markkinointia Suomessa tai maailmalla?
A: Ulkomailta oiva esimerkki on The Washington Post -sanomalehti (@washingtonpost), jonka tilillä käsitellään ajankohtaisia aiheita TikTokille ominaiseen humoristiseen ja viihteelliseen tyyliin. Ns. vakava brändi on rohkeasti sopeuttanut tyyliään kanavaan sopivaksi - ja näin nuorempi kohderyhmä on saatu kiinnostumaan vaikeista ja tylsistäkin aiheista kanavanatiivilla toteutuksella. Videoita tuotetaan tasaiseen tahtiin, ne on tekstitetty ja lyhyisiin videoihin onnistutaan upottamaan viihteen lisäksi myös tärkeää informaatiota ja uutisia.
E: Kotimaisista nostaisin erityisesti JJ’s BBQ (@jjsbbqfi). JJ’s on oiva esimerkki siitä miten hyvinkin kevyellä videotuotannolla on mahdollista luoda kiinnostavaa ja maukasta sisältöä, jolla houkutellaan ihmisiä ympäri Suomea Saloon syömään.