Trootin Account Director Sara Nurmilaukas ja vaikuttajamarkkinoinnin konsultti, Kaikki Somesta -yrityksen perustaja Noora Verronen hostaavat Clubhousessa Vaikuttajamarkkinoinnin vartti -tapahtumaa aina torstaisin. Mitä sovelluksesta oikein pitää tietää ja mihin se soveltuu? Lue alta, mitä Saralla on sanottavana.
Clubhouse on audiosovellus, jossa käyttäjät voivat järjestää, seurata ja osallistua keskusteluihin ympäri maailmaa. Keskustelut eivät tallennu mihinkään ja sovelluksen koukuttavuus perustuukin juuri siihen, että käyttäjän on oltava paikalla kuuntelemassa keskustelua. Tämän vuoksi appi kannustaa myös pitämään sovellusilmoitukset päällä, jotta käyttäjältä ei mene mitään kiinnostavaa ohi.Sovellus toimii toistaiseksi vain iOs-käyttöjärjestelmän puhelimissa, ja kirjautuakseen tarvitsee kutsun joltakin toiselta palvelua käyttävältä. Käyttäjät saavat jaettavakseen lisää kutsuja Clubhousea käyttämällä. Palvelu nojaakin vielä pitkälti eksklusiivisuuden tunteeseen sekä ajatukseen siitä, että palvelua käyttävät ovat edelläkävijöitä. Keskustelut käydään ns. huoneissa, minkä lisäksi eri aihepiireille voi perustaa omia “klubitalojaan”. Sovelluksessa käydään paljon paitsi sosiaaliseen mediaan, markkinointiin tai yleisesti bisnekseen liittyviä keskusteluja, mutta myös vapaamuotoisempaa keskustelua ja esimerkiksi ohjattuja meditaatioharjoituksia. Suomalaisia klubitaloja on ilmestynyt sovellukseen runsaasti viime viikkojen aikana. Clubhousen suosion yksi syy piillee myös hyvässä ajoituksessa. Sovellus mahdollistaa kohtaamiset ja keskustelut aikana, jolloin koronaan liittyvät rajoitustoimet sellaiset estävät. Menestys onkin saanut kilpailijat liikenteeseen: vastaiskuna Instagram lisäsi osallistujien määrää live-lähetyksissään ja Twitter julkisti oman, live-keskusteluihin perustuvan Twitter Spaces -palvelunsa, joka on avoin myös Androidin käyttäjille.
Yhteistyö vaikuttajan kanssa vai omalla brändillä?
Kaupallisuuden malli Clubhousessa ei ole vielä vakiintunut, mutta kansainväliset brändit ovat jo testanneet yhteistyömahdollisuuksia alustalla. Vaihtoehtoja kaupalliselle toimijalle sovelluksessa on toistaiseksi kaksi. Molemmat nojaavat vahvasti henkilön näkyvyyteen sovelluksessa – brändi voi joko partneroitua Clubhousessa vaikuttavan henkilön kanssa tai brändilähettiläät voivat toimia itse oman brändinsä spokespersonina. Kuten aina vaikuttajamarkkinoinnissa, myös Clubhouse-yhteistöissä vaikuttaja ‘lainaa’ uskottavuuttaan brändille. Kun yhteistyötä tekevä vaikuttaja starttaa keskustelun, applikaatio lähettää vaikuttajan seuraajille kutsun tulla seuraamaan keskustelua. Clubhousen suurimmilla vaikuttajilla on miljoonayleisöt, mutta aktiivisten suomalaisten keskustelijoiden kohdalla puhutaan vielä tässä kohtaa tuhansista seuraajista. Vaikuttajalle Clubhouse-keskustelut tarjoavat mahdollisuuden jakaa ajatuksia ja keskustella seuraajien kanssa suoraan ja reaaliajassa. Erityisesti koronapandemian aikaan, kun tapahtumat ja live-tapaamiset ovat pannassa, Clubhouse tarjoaa brändeille mahdollisuuden päästä yhteyteen kohderyhmän ja kuluttajien kanssa. Brändeille järjestetyt tai brändien järjestämät keskustelutilaisuudet ovat helppo tapa viestiä ajankohtaisista teemoista ja asioista, herättää keskustelua ja saada palautetta. Moni myös kuuntelee Clubhouse-keskusteluja muun tekemisen ohessa, joten potentiaali siihen, että juuri sinun brändisi parissa vietetään aikaa, on suuri.
Do’s and dont’s Clubhousessa
Clubhouseen pätevät samat säännöt kuin muihinkin somekanaviin: brändin tulee näkyä ja osallistua, jotta se tavoittaa yleisöä (ja saa seuraajia). Mieti kuitenkin, kuinka paljon haluat ja pystyt panostamaan Clubhouse-läsnäoloon – esimerkiksi omaa klubitaloa ei kannata perustaa, jollei mahdollisuuksia läsnäoloon panostamiseen ja keskustelujen moderointiin ole. Parhaimmillaan Clubhouse on silloin, kun ihmiset pääsevät osallistumaan ja oppimaan uutta. Älä siis pidä tilaisuuksia yksipuolisena monologina, vaan päästä myös kuuntelijat ääneen! Kutsu kuuntelijoita lavalle ja tarvittaessa moderoi jämäkästi, jotta kaikki halukkaat voivat osallistua keskusteluun. Vaikka kaupallisten yhteistöiden merkitsemisestä tai kaupallisista tilaisuuksista Clubhousessa ei ole vielä ennakkotapauksia, pidä viestintä avoimena: kun tilaisuuden luonne tulee nimestä ja kuvauksesta ilmi, saat paikalle juuri sinun teemoistasi kiinnostuneita ihmisiä.
Tule mukaan keskustelemaan vaikuttajamarkkinoinnista!
Järjestän ‘Vaikuttajamarkkinoinnin vartti’ -nimistä, viikottaista keskustelusarjaa Kaikki somesta -yrityksen perustajan Noora Verrosen kanssa torstaisin kello 10. Tapahtuman tarkoituksena on tarjota yhteinen keskustelualusta kaikille vaikuttajamarkkinoinnin parissa toimiville tai siitä kiinnostuneille. Tervetuloa mukaan! Löydät minut Clubhousesta nimellä Sara Nurmilaukas.