Troot vahvisti edellisvuoden lopulla strategista sosiaalisen median osaamistaan Jonna Haatajan liityttyä osaksi asiakkuustiimiämme. Jonnan lisäksi Trootin porukkaa täydentämään saatiin vuoden alussa Content Creator Henrietta Harju.
Jonna on elementissään sosiaalisen median strategiaprosesseissa ja asiakkuustyössä, Henrietta taas somenatiivi sisältövelho – tutustutaanpa Jonnaan ja Henriettaan paremmin!
Kuka olet?
J: Jonna Haataja, markkinoinnin moniosaaja, tradenomi, PT ja kesällä valmistuva sisustussuunnittelija. Innostuja, optimisti ja puolison sanoin realiteetteja kaihtamaton visionääri. 😄
H: Aina niin vaikea kysymys! Olen melkein valmis kulttuurituottaja, joka rakastaa koiria ja huonoja vitsejä. Harrastan kaiken maailman somettelun lisäksi kirppistelyä ja viherkasvien hoitoa. Iltaisin mielessä pyörii jo aamukahvi.
Miten päädyit Trootille?
J: Oon seurannut Trootin meininkiä jo useita vuosia ja aina miettinyt, että [tässä] saattaisi olla mulle sopiva työyhteisö. Trootin työyhteisöstä on aina välittynyt lämpimät ja hyvät energiat – ja tietysti refekeissien perusteella myös asiakkuudet vaikuttivat mielenkiintoisilta. Kaipasin omaan työuraan uutta draivia ja uusia oppeja, joten viime elokuussa päädyin lähettämään avoimen hakemuksen Trootilla työskentelevän kaverini kannustamana. Heti rekryprosessin alusta alkaen tiesin olevani oikealla tiellä ja nyt muutaman kuukauden kokemuksella tunnen olevani täysin oikeassa paikassa. ❤️
H: Kärkyin alunperin harkkapaikkaa 2019 syksyllä mutta aikataulut eivät menneet silloin yks-yhteen. Troot kuitenkin pyöri aina aika-ajoin mun mielessä ja viime syksynä lähetin uudestaan mun CV:n ja kysyin rohkeasti töitä. Siitä aika nopeasti aloitin freelancerina ja helmikuussa mut vakinaistettiin!
Mikä inspiroi sinua työssäsi?
J: Upeat, luovat ja hassun hauskat työkaverit, mielenkiintoiset asiakkuudet sekä tietysti asiakkaiden haasteiden ratkominen ja lisäarvon tuottaminen loppuasiakkaille sisältöjen ja mainonnan keinoin.
H: Työkaverit, luova työympäristö ja mielenkiintoiset projektit.
Miksi yritysten pitäisi ottaa someen strategisempi lähestyminen?
J: Usein someen mennään sen vuoksi, että siellä pitää olla, mutta ei mietitä tekemistä sen pidemmälle. Monen brändin somekanavat ovat sillisalaattia – yritetään tehdä kaikkea kaikille, eikä lopulta palvella oikeastaan ketään. Jokaisen brändin tulisi miettiä, mikä on se syy seurata heitä somessa. Kuluttajat ovat nykyään tosi valveutuneita. Brändit eivät kilpaile somessa vain toistensa kanssa, vaan kuluttajan aikaa somessa hamuavat ystävien ja tuttujen lisäksi myös vaikuttajat ja mediatalot.
Kaikki lähtee strategiasta. Kun pohjatyö on tehty hyvin, saadaan sometekemiselle vankka pohja, mikä tukee yrityksen markkinoinnin ja liiketoiminnan tavoitteita, ja tuo aitoa lisäarvoa kohderyhmille. Koska somemaailma muuttuu koko ajan, muutama vuosi sitten tehty somestrategia ei välttämättä ole enää relevantti. Somestrategiaa tuleekin tarkastella ja päivittää tasaisin väliajoin.
Oon ilahtunut siitä, että yhä useampi yritys haluaa panostaa somestrategiatyöhön. On ymmärretty, että sometekemisen tulee olla yhtä suunniteltua kuin minkä tahansa muun markkinoinnin ja viestinnän toimenpiteen.
Millä brändillä on mielestäsi onnistunut somepresenssi?
H: Verohallinnon some on mahtava! Verohallinto kertoo vaikeasti ymmärrettävistä ja tylsistäkin asioista paitsi helposti lähestyttävästi, myös viihteellisesti.
Mikä on intohimosi vapaa-ajalla?
J: Innostun uusista asioista helposti enkä oikein osaa olla vain paikoillani. Syksyn vietin sisustaen, opiskellen, lukien, treenaten ja kynttilöitä tehden. Nyt oon innostunut hiihdosta ja pian aloitan kiipeilyn sekä potkunyrkkeilyn. Kesäisin lenkkeilen, pyöräilen, veneilen ja puuhastelen mun pienellä kaupunkimökillä Kivinokassa. Ellen ole konkreettisesti tekemässä jotain, visioin tai suunnittelen todennäköisesti jotain uutta vapaa-ajan projektia. Ah, ja tietysti ruoanlaitto ja pienpaahtimokahvit ovat rakkaita harrastuksia.
H: Ehdottomasti pukeutuminen ja vaatteet! Rakastan kehitellä uusia asukokonaisuuksia ja muoti onkin iso osa mun elämää.