Somekanavat ovat viime vuosina alkaneet täyttyä sisällöistä, jossa musiikki on suuressa roolissa. Sopiva taustamusiikki Instagram Storyssa tai hittikappale, jonka mukaan voi tanssia TikTokissa, tekee somepostauksista kiinnostavampia. Kaupallisten sisältöjen kohdalla säännöt musiikin käytölle eivät aina ole ihan yksiselitteiset, mikä aiheuttaa välillä sisällöntuottajille ja brändeille harmaita hiuksia. Ei-kaupallisen eli orgaanisen sisällön voi täyttää oikeastaan millä tahansa musiikilla, mutta kaupallisissa postauksissa tulee käyttää vain musiikkia, joka on kaupalliseen käyttöön tarkoitettua tai vaikuttajan itsensä tekemää. Usein tämä valitettavasti tarkoittaa sitä, että kaikki suurimmat hitit ja trendibiisit jäävät valintamahdollisuuksien ulkopuolelle.
Musiikki on aina jonkun tekemää, joten ilman erillistä korvausta muiden tekemää musiikkia ei voi ottaa käyttöön kaupallisiin sisältöihin
Tämä voi kuulostaa turhan kinkkiseltä, mutta lähtökohtana sosiaalisen median sisällöntuotannossa tulee olla oma sisältö eli kuvat, videot, teksti tai ääni. Musiikki on aina jonkun tekemää, joten ilman erillistä korvausta muiden tekemää musiikkia ei voi ottaa käyttöön kaupallisiin sisältöihin – emmehän käyttäisi toisen ottamia kuviakaan ilman lupaa.
Onneksi on kuitenkin olemassa monia musiikkikirjastoja, jotka ovat käytettävissä myös kaupalliseen sisältöön. TikTokistakin löytyy oma kirjastonsa sisällöntuottajien ja brändien käyttöä varten, joten ei tarvitse huolestua, että suunniteltu sisältö jäisi tylsäksi musiikin puuttumisen takia. Hyvä on myös muistaa, että mukaansatempaava ja vaikuttajan näköinen sisältö ei välttämättä tarvitse edes musiikkia ollakseen mielenkiintoinen ja sitouttava! Hyviä esimerkkejä tästä ovat mm. sketsikonkarit Weksii ja Jesusguised TikTokista tai vaikkapa Pesojoonas Instagramista.
Kuva: Unsplash
Me Trootilla haluamme toteuttaa menestyksekkäitä some- ja vaikuttajamarkkinointia kuitenkin aina huomioimalla reunaehdot. Lähdetään yhdessä tekemään brändeistä vaikuttavia! Ota yhteyttä tiimiimme tästä