TikTok on tämän hetken nopeimmin kasvava sosiaalisen median kanava sekä käyttäjien että markkinoijien keskuudessa. TikTokin mukaan sillä on globaalisti yli 1.3 miljardia käyttäjää sekä yli 1.2 miljoonaa yli 18-vuotiasta käyttäjää Suomessa.
Minkälaisen brändin kannattaa markkinoida TikTokissa ja mitä se brändiltä edellyttää? Kokosimme ajatuksemme alle.
TikTok on kustannustehokas kanava tavoittaa nuoret ja nuoret aikuiset
TikTok on ilmiselvin vaihtoehto kuluttajabrändeille, jotka haluavat tavoittaa niin nuoret kuin nuoret aikuiset valtakunnallisesti. Suomalaisista TikTokin käyttäjistä suuri osa on 18-24 vuotiaita ja erityisesti 25-34 vuotiaiden osuus kasvaa kaikkein nopeimmin.
Strategisen TikTok-markkinoinnin ovat omaksuneet ensimmäisenä z-sukupolvelle merkittävät brändit, jotka usein toimivat FMCG:n, elintarvikkeiden tai virvoitusjuomien parissa. TikTokissa markkinoivien brändien määrä on merkittävästi laajentunut myös perinteisten toimialojen ulkopuolelle ja sen ovat ottaneet haltuun niin auto- kuin pankkialankin toimijat. Myös monet B2B alan yritykset ovat ryhtyneet tuottamaan sisältöä TikTokiin ertyisesti työantajamielikuvan rakentamisen ja rekrymarkkinoinnin näkökulmasta.
TikTok avaa uusia mahdollisuuksia B2B-brändeille
Suomessa TikTok on vielä pääosin kuluttajamarkkinoinnin kanava, mutta moni pk-yritys on lähtenyt rohkeasti kokeilemaan alustaa, jonka sisältö on viimeisten vuosien varrella monipuolistunut valtavasti. Kansainvälisesti TikTokin käyttäjämäärä on valtaisa ja sen parissa vietetyssä ajassa ollaan menty eMarketerin mukaan ensimmäistä kertaa YouTuben ohi Yhdysvalloissa. Uusien sisältögenrejen ja käyttäjien myötä TikTok tarjoaa paljon mahdollisuuksia eri niche-kohderyhmien markkinoijille esimerkiksi B2B-segmentissä.
Hyvä esimerkki tästä on verkkokauppayritys Shopify, joka on oivaltanut, että monet sen palvelua käyttävät verkkokauppiaat ovat markkinoineet omilla kasvoillaan omaa brändiään TikTokissa. Shopify rakensikin TikTokin kanssa integraation, joka mahdollistaa helposti verkkokauppiaalle TikTok-markkinoinnin ja sen tuloksellisuuden seurannan. Shopify ei kuitenkaan ole jättänyt yhteistyötä vain integraation varaan vaan he ovat myös lähteneet rakentamaan omaa TikTok-kanavaansa sekä hyödyntäneet runsaasti vaikuttajamarkkinointia Shopifyn alustaa hyödyntävien verkkokauppojen kanssa.
TikTok on tehokas kanava ajatusjohtajuuden ja työnantajabrändin rakentamiseen
TikTok tarjoaa tehokkaan kanavan ajatusjohtajuuden rakentamiseen ja työnantajabrändin luomiseen. Erityisesti yksittäiset asiantuntijat ovat onnistuneet luomaan vahvan brändin oman persoonan ja ammattitaidon ympärille niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. TikTok ja vielä suuremmassa mittakaavassa videon merkityksen kasvu tarjoaa yrityksille mahdollisuuden omien asiantuntijoiden esille tuomiseen ja henkilöbrändäämiseen. Kansainvälisesti TikTokiin on syntynyt valtavasti erilaisia aihe-alueita mielenterveydestä finanssialaan ja kyberturvallisuuteen, joihin myös suomalaisen asiantuntijan tai yrityksen on mahdollista sukeltaa.
Hyviä esimerkkejä ajatusjohtajuuden rakentamisesta Suomessa ovat mm. psykoterapeutti Ville (@terapiaville)
TikTokin potentiaalista on nähty vasta pintaraapaisu. Siellä menestyy rohkealla ja luovalla ajattelulla. Inspiraatiota kannattaa lähteä hakemaan omien kiinnostuksen kohteiden myötä vaikkapa eri aihetunnisteita hyödyntäen. Kiinnostavaa sisältöä löytyy varmasti jokaiselle.
Etsitkö kumppania TikTok-sisältömarkkinointiin? Ota yhteyttä tiimiimme.