Joona Haatainen

19.9.2024

Miten kasvattaa myyntiä sosiaalisen median avulla?

Sosiaalinen media mielletään usein viestinnän tai tulospohjaisen mainonnan kanavaksi.

Mutta mitä muita keinoja yrityksellä on kasvattaa liiketoimintaa somen avulla? Nappaa tästä kolme uutta ideaa myynnin kasvattamiseen sosiaalisen median avulla! 

1. Sosiaalinen kaupankäynti yhdistää verkkokaupan ja somen 

Digitalisaatio vei kaupankäynnin verkkoon.  Vuosien varrella yritykset ovat investoineet valtavia summia verkkosivujen sekä digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämiseen. Nyt sama murros on tapahtumassa sosiaalisessa mediassa. Somen ja verkkokaupan yhdistävän “social commercen” eli sosiaalisen median kaupankäynnin arvioitu liikevaihto oli vuonna 2022 jo yli 724 miljardia dollaria. Sosiaalinen ostaminen on alunperin ollut erityisen suosittua Aasiassa, josta se on levinnyt myös länsimaihin. 

Social Commercen myötä brändin omista sosiaalisen median kanavista on kovaa vauhtia tulossa kauppapaikka, joka mahdollistaa kuluttajien inspiroinnin ja houkuttelun lisäksi suoran myynnin. Esimerkiksi Instagramin Shopping -toiminnallisuuden avulla yritys voi tuoda verkkokaupan tuotteet kuluttajien saataville suoraan verkkokaupasta. Somen avulla käyttäjä voi tutustua tuotteisiin alustan sisältä, josta hänet ohjataan lopulta tekemään ostos verkkosivuilla. Suuremmilla markkinoilla koko ostoprosessi voidaan toteuttaa sosiaalisessa mediassa menemättä yrityksen verkkosivuille. 

Some kannattaa valjastaa viestinnän lisäksi vähintäänkin brändin näyteikkunaksi ja kehittää kuluttajille saumaton kokemus some-kanavien sekä verkkosivujen välillä. 

Ruotsalainen ICIW hyödyntää social commercea Instagramissa

2. Tulospohjainen vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointia hyödynnetään Suomessa usein tunnettuuden kasvattamisen välineenä ilman sen suurempia tulostavoitteita. Vaikuttajamarkkinoinnista on mahdollista rakentaa vaikkapa verkkokaupan myyntiä tukeva myyntikanava niin, että pyritään ajamaan vaikuttajan yleisöjä yrityksen verkkokauppaan tekemään ostopäätös. 

Keskeistä on löytää markkinoitavalle brändille, tuotteelle tai palvelulle ne vaikuttajat sekä jakelukanavat, jotka saavat tuloksia aikaan. Tässä keskeistä on erilaisten vaikuttajien data-pohjainen kartoitus, vaikuttajien toimenpiteiden tuloksellisuuden todentaminen (myynti, liidit jne.) sekä toiminnan jatkuva optimointi. 

Tärkeää on kuitenkin muistaa se, että vaikuttajan yleisöt eivät välttämättä tee ostopäätöstä saman tien vaan on hyvä pohtia erilaisia keinoja miten käyttäjät saadaan mahdollisimman tehokkaasti tekemään ostopäätös. Tätä voidaan avittaa esimerkiksi erilaisten tarjouskoodien avulla. 

Jotta vaikuttajien sisällöstä saadaan maksimaaliset tehot irti kannattaa vaikuttajien sisältöjä jaella myös ostetulla mainonnalla hyödyntäen vaikkapa Metan kanavissa Branded Content Toolia tai TikTokissa Spark mainosmuotoa. Toisaalta myös vaikuttajan tuottamaa sisältöä on mahdollista jaella vaikuttajan kanavien ulkopuolella mainoksena (“dark post”) ja saada näin kustannustehokasta materiaalia mainontaa varten. 

3. Hyödynnä käyttäjien luomia sisältöjä mainoksissa

Sosiaalisessa mediassa samaistuttavuudella sekä vertaisten suosittelulla on suuri merkitys. Sprout Social tutkimuksen mukaan muiden käyttäjien luomat sisällöt ovat kuluttajien parhaiten ostopäätökseen vaikuttava tekijä sosiaalisessa kaupankäynnissä. 

Perinteisten ja kalliiden mainostuotantojen sijaan brändin kannattaakin pohtia autenttisten mainonnan sisältöjen tuottamista esimerkiksi mikrovaikuttajien avulla tai nostaa käyttäjien suosituksia esille. Näin on mahdollista saada kustannustehokasta sisältöä sekä vaikuttaa ostajien päätöksentekoon perinteistä mainontaa tehokkaammin. 

Jos haluat lisää ajatuksia myynnin kasvattamiseen sosiaalisen median avulla ota yhteyttä tiimiimme. 

Haluatko lisätietoa? Ota yhteyttä tiimiimme!
Ota yhteyttä
Webinaaria ei löydy