Vaikuttajamarkkinoinnin käyttö osana yritysten markkinointitoimenpiteitä on kasvanut räjähdysmäisesti. Viime vuosina tapahtunut huima kasvu on johtanut alan ja toimintamallien pirstaloitumiseen. Mitä mainostaja voi tehdä?Vaikuttajamarkkinoinnista on kasvanut viidakko, jossa toimintatapoja on yhtä laaja kirjo kuin tekijöitäkin. Osa toimijoista keskittyy välittämään laajaa repertuaaria vaikuttajia mekaanisesti näyttökertojen määrittelemänä mainostilana, siinä missä toisten suunnitelmat tehdään täysin vaikuttajalähtöisesti (me tietenkin lukeudumme jälkimmäisiin). Ja kaikkea siltä väliltä.Myös tekemisen vastuullisuutta määritellään nyt huolestuttavan monella tavalla. Kaupallisten yhteistöiden merkkaaminen, yhteistöiden suositeltava määrä, kilpailevien brändien kanssa tekeminen ja täysi-ikäisille tarkoitettujen tuotteiden markkinointi ovat vain muutamia aiheita, joissa sovelletaan nyt täysillä. Aiheista käydään myös aktiivista keskustelua ja moni alan tekijä tekee tärkeää työtä yhteisten linjausten löytämiseksi.Mainostajien voi olla mahdotonta erottaa kokonaisuutta kirjavasta joukosta.Siksi me Trootilla vahvistamme nyt juuriamme luotettavana vaikuttajamarkkinoinnin osaajana. Kokenut tiimimme koostuu pitkän linjan vaikuttajamarkkinoinnin tekijöistä, joilla kaikilla on oma spesialiteetti. Koska haluamme jatkuvasti vahvistaa ja haastaa omaa tekemistämme, on tiimimme myös täydentynyt uusilla myynnin, markkinoinnin ja viestinnän osaajilla. Yhdessä me haluamme haastaa markkinaa, omaa tekemistämme ja tietysti myös asiakkaita. Koska me emme usko, että helpoin ratkaisu on se paras.
Mitä mainostajan kannattaa vähintään vaikuttajamarkkinoinnista tietää?
1. Tutustu vaikuttajan sisältöihin, luo sitten tavoitteet.
Vaikuttajakumppanuutta suunniteltaessa kannattaa aina tutustua ensin vaikuttajaan ja hänen sisältöönsä eri kanavissa ja pidemmällä aikavälillä. Vaikka tekisit vain yhden kampanjan vaikuttajan kanssa, suhteuttaa yleisö viestisi laajemmin vaikuttajan sisältökontekstiin. Vaikuttajaan täytyy voida luottaa, jotta yhteistyön toteutukseen saadaan tarvittavaa vapautta. Kiinnitä myös etukäteen tarkasti huomiota yleisöprofiiliin eri kanavissa. Vasta tämän jälkeen pääset luomaan kumppanuudelle realistiset tavoitteet, joita voidaan myös mitata.Me ratkaisemme tämän haasteen toimimalla vain tarkoin valittujen vaikuttajien kanssa, joiden sisällöt tunnemme kuin omat taskuumme. Mikäli sopivaa vaikuttajaa ei löydy verkostostamme, autamme etsimään sopivan.
2. Älä monista sisältöjä
Maksimaalisten näyttökertojen hakeminen toisteisella sisällöllä on uhka tekemisen uskottavuudelle ja vaikuttavuudelle. Idean onnistumista ei mittaa se mitä itse siitä ajattelet, vaan kuinka yleisö sen ottaa vastaan. Siksi kannattaa aina suunnitella yhdessä valitun vaikuttajan kanssa, joka taatusti tuntee yleisönsä parhaiten.Meillä vaikuttajat ovat kaiken toimintamme keskiössä. Kampanjasuunittelun kulmakivenä osallistamme ja sitoutamme heidät kampanjoihin mukaan jo ennen tarjouksen lähettämistä.
3. Valitse kanavat huolella
Liikkuva kuva taipuu moneen muotoon ja viestiä voi täydentää tehokkaasti vaikkapa offline-pinnoilla tai tapahtumajalkautuksella. Kannattaa suunnitella kanavakattausta avaralla katseella, sillä yllättävissä kanavissa huomioarvo saattaa olla vailla vertaansa. Kuitenkaan ikinä esimerkiksi vaikuttajan kanavaan tehtyjä videoita ei kannalta sellaisenaan hyödyntää muissa kanavissa, sillä tehokkaan viestin täytyy olla hyvin kohdennettu. Jokaisella kanavalla täytyy olla oma sisältönsä, tarkoituksensa ja tavoitteensa. Esimerkiksi Tik Tokin kaltaisten uutuuskanavien hyödyntäminen ei vielä itsessään tuo lisäarvoa.Yksi ratkaisu kokonaisvaltaisen toteutuksen suunnitteluun on hyödyntää meidän uutta Strategiset ratkaisut -tiimiämme. Tiimi yhdistelee ketterästi osaamistamme vaikuttajamarkkinoinnista, sisältökonsepteista, ostetusta mediasta ja tapahtumatoteutuksista. Tiimi on suunnitellut jo esimerkiksi Veikkaukselle ja Panasonicille kokonaisvaltaisia sisältöratkaisuja.