Joona Haatainen

19.9.2024

Miten vaikuttajamarkkinointi tuodaan osaksi markkinoinnin vuosisuunnittelua?

Vaikuttajamarkkinoinnista on tullut olennainen osa yritysten ja organisaatioiden markkinointiviestintää. Pelkästään suomessa markkinoijat investoivat jo yli 50 miljoonaa euroa vaikuttajamarkkinointiin vuositasolla (IAB, 2024). Kun vaikuttajamarkkinoinnin panostukset kasvavat korostuvat suunnitelmallisuuden, tuloksellisuuden ja mittaamisen merkitys entisestään. Yksi tapa lähestyä vaikuttajamarkkinointia strategisesti on tuoda se osaksi markkinoinnin vuosikelloa.

Mitä vaikuttajamarkkinoinnin vuosisuunnittelussa kannattaa ottaa huomioon? 

Määrittele vaikuttajamarkkinoinnin rooli ja tavoitteet 

Tyypillisiä syitä valita vaikuttajamarkkinointi osaksi markkinoinnin keinovalikoimaa on esimerkiksi jonkin perinteisesti haastavan kohderyhmän tavoittaminen (esimerkiksi nuoret miehet tai ruoanlaittajat) tai brändin uskottavuuden kasvattaminen.

Vaikuttajamarkkinointia käytetään yleensä brändin tunnettuuden lisäämiseen, mielikuvien rakentamiseen ja kiinnostuksen herättämiseen. On hyvä huomioida, että harva kuluttaja kuitenkaan välittömästi ostaa vaikuttajan suosittelemaa tuotetta tai palvelua – siksi vaikuttajamarkkinointia ei kannata ajatella vain kaupallisen yhteistyön näkökulmasta, vaan integroida se osaksi muuta markkinointia ja kohtaamispisteitä kuten verkkosivuja, applikaatiota, yrityksen somekanavia tai mainontaa.

Vaikuttajamarkkinoinnin merkitys ostopäätökseen (Troot & Digitalist 2021)


Vaikuttajamarkkinointi vaatii suunnittelua, resurssin ja teknologiaa 

Brändin vaikuttajamarkkinoinnin toimenpiteet hyötyvät luovasta ja strategisesta suunnittelusta. Perinteistä mainontaa varten luotu kattokonsepti on haastava jalkauttaa sellaisenaan vaikuttajien kanaviin – riskinä on, että sisällöstä tulee liian toisteista ja päälleliimattua. Tarvitaan luovaa osaamista ohjaamaan vaikuttajien sisällöntuotantoa ja tekemään siitä brändin näkökulmasta yhdenmukaisempaa. Kannattaa kuitenkin jättää riittävästi tilaa vaikuttajille jalkauttaa konseptit juuri heidän kanaviinsa uskottavasti. Vaikuttajien luottamussuhde yleisöön on kuitenkin kaiken tekemisen A ja O. 


Pelkkä luova konsepti ei myöskään riitä, vaan keskeinen osa vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelua on sekä suunnitella että määritellä kohderyhmän kannalta relevantit jakelukanavat, vaikuttajaprofiilit, sisältöteemat ja vaikuttajilta halutut toimenpiteet. Vaikuttajien kartoitus, briefaus ja lopullinen toteutus on helpompaa, kun ymmärretään mitä ollaan tekemässä ja palvellaan lopullista tavoitetta. Tämä myös säästää aikaa kun tekeminen ei ole jatkuvaa adhoc -puuhastelua.

Vaikuttajavalinnat ja jakelukanavat

Keskeinen osa vaikuttajamarkkinoinnin vuosisuunnittelua on vaikuttajien valinta. Valitettavan usein tähän vaiheeseen rynnätään ilman tarkempaa suunnitelmaa, jolloin tekeminen ei välttämättä palvele lopullista tavoitetta. Vaikuttajien valintaa on hyvä peilata tarkasti tavoitteisiin ja määriteltyihin kohderyhmiin. Vaikuttajien dataan ja kanaviin, sekä aitoon kiinnostukseen kannattaa perehtyä etukäteen. Näin vältytään ikäviltä yllätyksiltä toteutusvaiheessa. 

Esimerkki vaikuttajan yleisödatasta Instagramissa.


Somekenttä, -kanavat ja vaikuttajat ovat jatkuvassa muutoksessa. Keväällä pinnalla oleva vaikuttaja ei välttämättä ole relevantti enää syksyllä, joten mahdollisiin muutoksiin on syytä varautua. Toisaalta tietyillä toimialoilla isoista, jo kannuksensa hankkineista vaikuttajista käydään kovaa kilpailua. Markkinoijan voikin olla kannattavaa kiinnittää avainvaikuttajat brändinsä tekemiseen vuositasolla ja myös sopia heidän kanssaan vuositason toimenpiteet. Itse kampanjasuunnittelu kannattaa kuitenkin tehdä vasta lähempänä toteutusta – näin ongelmatilanteet ovat vältettävissä mikäli sisällössä, kanavissa tai vaikuttajan elämässä tapahtuu muutoksia, joilla voi olla merkitystä brändin markkinoinnin kannalta. Myös pienemmät vaikuttajat voidaan bookata mukaan lähempänä kampanjan starttia esimerkiksi Boksin avulla.

Mitä vaikuttajamarkkinointi maksaa?

Vaikuttajamarkkinointi ei koostu pelkästään vaikuttajien tekemästä työstä tai luovasta ja strategisesta suunnittelusta, vaan se vaatii myös resurssia suunnitteluun, vaikuttajien etsimiseen sekä kampanjoiden hallinnointiin. Kun vaikuttajamarkkinointia haluaa tehdä suunnitelmallisesti, vaatii se myös teknologiainvestointeja. Tarjolla on erilaisia SaaS-työkaluja sekä markkinapaikkoja kuten Boksi.

Kaikki vaikuttajamarkkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen kuuluvat eri osa-alueet on hyvä ottaa huomioon budjetoinnissa vaikuttajille menevän investoinnin lisäksi, tekipä työn sitten itse tai palkkasi siihen erikoistuneen toimiston. 

Kuinka paljon maksaa vaikuttajille?

Isoin kustannuserä vaikuttajamarkkinoinnissa on tietysti vaikuttajien palkkiot. Budjettia on hyvä hahmotella eri kohderyhmien kautta ja miettiä mitä jakelukanavia aiotaan käyttää kunkin kohderyhmän tavoittamiseen. Budjetoinnissa on hyvä ottaa huomioon se missä kanavissa vaikuttajia halutaan käyttää. Jos vaikuttajan kasvoja tai sisältöjä käytetään mainonnassa vaikuttajat pyytävät tästä usein oman erillisen korvauksensa.

Oman haasteensa luo tietysti se, että vaikuttajamarkkinoinnilla ei ole tarkkoja listahintoja.  Isomman kokoluokan vaikuttajat toimivat usein kysynnän ja tarjonnan sekä omien brändipreferenssiensä mukaan. Lisäksi he veloittavat sisältöjen käyttöoikeuksista merkittävästi korkeampia summia esimerkiksi mikrovaikuttajiin verrattuna. Instagram-vaikuttajamarkkinoinnin CPM-hinnat saattavat vaihdella 15 ja 50 euron välillä, YouTubessa CPM hinnat pyörivät vaikuttajamarkkinoinnissa 20 euron ja 50 euron välillä. Kun vaikuttajamarkkinointia mittaa on syytä kiinnittää vaikuttajan toteutuneeseen kontaktihintaan - se kun usein eroaa merkittävästi seuraajamääristä.

Riippuen markkinoijan tavoitteista, budjettia on syytä allokoida sekä avainvaikuttajiin että erillisiin kampanjakohtaisiin tai jatkuviin mikrovaikuttajiin. Olennainen osa jatkuvaa tekemistä on luonnollisesti neuvotella parhaat mahdolliset hinnat vaikuttajien kanssa sekä kerryttää historiadataa hinnoista. 

Etsitkö vaikuttajamarkkinoinnin kumppania? Ota yhteyttä tiimiimme.

Haluatko lisätietoa? Ota yhteyttä tiimiimme!
Ota yhteyttä
Webinaaria ei löydy