Lyhytvideokentällä on juuri nyt käynnissä kova kilpailu. TikTokin vanavedessä on syntynyt useampia uusia lyhytvideopalveluita, kuten Triller ja Byte. Myös Instagram lanseerasi elokuussa 2020 uuden vastaavan toiminnallisuuden, joka kulkee nimellä Reels. Sen avulla käyttäjän on mahdollista editoida ja julkaista lyhyitä loopattavia videoita. Yhdysvaltalaisen tutkimuksen (https://www.marketingcharts.com/digital/social-media-112790/attachment/pipersandler-teens-favorite-social-platform-apr2020-4) mukaan jopa 13% teini-ikäisistä kertoo TikTokin olevan heidän suosikkisomekanavansa. Vaikka Instagram on vielä huomattavasti tätä lukua edellä, on TikTokista luonnollisesti tullut varteenotettava kilpailija Facebookin omistamalle Instagramille. Tämä on varmasti osaltaan vauhdittanut Reelsin lanseeraamista.
TikTok on edelleen vahvasti nuorten ja nuorten aikuisten palvelu. TikTokilla on noin miljoona aktiivista kuukausittaista käyttäjää Suomessa (8/2020), ja suurin osa sen yleisöstä täällä on alle 24-vuotiaita. Aiempiin sosiaalisen median kanavien tulemisiin peilattuna tämä on luonnollista – nuorilla on tapana napata haltuun ensimmäisenä uudet kanavat, vanhempi yleisö siirtyy mukaan jälkijunassa. Lopulta kilpailu käydään kuluttajien ajankäytöstä. On todennäköistä, että iso osa vanhemmasta yleisöstä ei omaksu TikTokin käyttöä ja heidän on luontevampaa hyödyntää samankaltaisia ominaisuuksia Instagramin Reelsissä.
Tämä voi luonnollisesti vaikuttaa siihen, ettei vanhempi yleisö samalla tavalla liiku TikTokiin, ja päinvastoin. Instagram Reelsistä on tehty lukuisia erilaisia teknisistä ominaisuuksista kertovia julkaisuja, esimerkiksi https://www.paladinsoftware.com/uncategorized/tiktok-vs-instagram-reels/.
Kysyimme sosiaalisen median vaikuttajalta Jenny Pitkäseltä, mitä hän ajattelee Instagram Reelsistä.
Mitkä ovat mielestäsi suurimmat erot TikTokin ja Instagram Reelsin välillä?
Reels vaikuttaa olevan vielä toistaiseksi tosi tuntematon. Toiminnallisuus on melko vaikeasti löydettävissä Instagramissa, niin tekijänä kuin myös käyttäjänäkin.Lisäksi Reelsin puolella on niukemmin musiikkia ja efektejä, jotka ovat TikTokin käyttäjille tärkeitä. TikTokissa muita käyttäjiä voi myös löytää helposti navigoimalla esimerkiksi suoraan biisien kautta, Reelsissä tätä ominaisuutta ei ole.
Miten Reelsin käyttökokemus sisällöntuottajan näkökulmasta eroaa suhteessa TikTokiin?
Konsepti työkaluineen on molemmissa palveluissa sama, mutta Reels on selkeästi vielä kehityksensä alkuvaiheessa, joka tietenkin vaikuttaa esimerkiksi käytettävyyteen.
Miten näet TikTokin roolin suhteessa Reelsiin?
Reels on kätevä työkalu niille sisällöntuottajille, joilla on Instagramissa vanhempaa seuraajakuntaa, ja jotka haluavatkin säilyttää tilanteen niin. Tällöin yleisön ei tarvitse liikkua Instagramin puolelta uusiin sosiaalisen median alustoihin.Loppuyhteenveto: jäämme seuraamaan Reelsin kaupallistumista ja kerromme heti, kun ensimmäiset kiinnostavat yhteistyöt on tehty. Joka tapauksessa kaupallisessa mielessä brändeillä on nyt oivallinen tilaisuus hankkia suuri näkyvyys uudenlaisella tekemisellä uudella toiminnallisuudella.
Jos kiinnostuit, ota yhteyttä!