Vuosi 2023 on tuonut mukanaan joukon kiehtovia konkreettisia sometrendejä. Kesällä somen valtakunnassa etenkin livelähetykset, käyttäjien luomat -sisällot (UGC = user generated content) ja erityisen tarkat niche -sisällöt nousivat entistä suurempaan suosioon, ja ne ovat mullistaneet tapaa, jolla somen käyttäjät kuluttavat sisältöjä sosiaalisen median alustoilla. Tässä blogitekstissä tutustumme tarkemmin kolmeen vuoden 2023 lopun pinnalla olevaan sometrendiin ja tarkastelemme, miksi ne ovat voittaneet puolelleen somealustojen käyttäjät.
Livelähetykset – Reaaliaikaista vuorovaikutusta
Live streaming, eli reaaliaikaiset livelähetykset ovat vakiinnuttaneet paikkansa vuoden 2023 somekäyttäjien arjessa TikTok-, Twitch- ja Instagram-alustoilla niiden helppouden, aitouden sekä koukuttavuuden ansiosta. Nykyään livelähetyksen tekemiseen ei tarvitse enää järeää kalustoa – vain puhelin, hyvä mikki ja rauhallinen ympäristö riittävät! Livelähetykset mahdollistavat myös ainutlaatuisen tavan käyttäjille osallistua tapahtumiin, keskustella seuraajien kanssa ja jakaa hetkiä reaaliajassa. Livet mahdollistavat myös syvällisen vuorovaikutuksen käyttäjien ja brändien välille, mikä luo luottamusta ja sitoutumista. Brändit hyödyntävät interaktiivisia livelähetyksiä esimerkiksi tuotelanseerauksissa ja haastatteluissa.
UGC-sisällöntuotanto
UGC (User Generated Content) eli kuluttajien luoma sisältö on noussut vuoden 2023 somekentällä Suomessa voimakkaasti. Useat brändit ovat päätyneet käyttämään isojen vaikuttajien sijaan tai lisäksi tavallisia ihmisiä heidän sosiaalisen median mainoksissaan. Usein osana kampanjaa haastetaan kohderyhmää tekemään omia sisältöjä, joissa brändi tai tuote on keskeisesti mukana ja näin osallistumaan esimerkiksi arvontaan. Syy suosion takana on se, että kuluttajat luottavat vertaisen autenttiseen suositteluun yrityksen omaa viestintää enemmän. Toisaalta aito käyttäjien luoma sisältö mahdollistaa brändeille helposti skaalautuvat tavan tuottaa mainoksia tai sisältöjä brändin omiin kanaviin.
UGC nimenä saattaa tänä päivänä johtaa joissakin tilanteissa kuitenkin harhaan, sillä UGC-sisältöä yrityksille tekevät usein myös siihen keskittyneet palkatut UGC-sisällöntuottajat tavallisten kuluttajien sijaan. Brändin on valittava UGC-sisällöntuottajansa hyvin tarkkaan, sillä heidän täytyy profiloitua brändin ja mainostettavan tuotteen tai palvelun kohderyhmään. Toisaalta on hyvä pitää huolta siitä, ettei sisällöntuottaja ole samanaikaisesti useiden brändien kasvona sillä tämä voi helposti syödä aitoa ja uskottavaa suosittelua.
Jos UGC-markkinointi kiinnostaa, ota tiimiimme yhteyttä. Löydämme brändille sopivat UGC-sisällöntuottajat.
Nichen niche
Niche-sisältöä tuottavat sisällöntuottajat keskittyvät tiettyihin aiheisiin tai kohderyhmiin ja on huomattukin, että suuren kilpailun takia oman kanavan niche on hyvä rajata todella tarkasti. Tämä lähestymistapa on osoittautunut erittäin tehokkaaksi tavaksi sitouttaa kohdeyleisöä. Tarkoilla niche-sisällöllä on kyky tavoittaa kapeampi, mutta sitoutuneempi yleisö ja luoda yhteisö, joka on kiinnostunut tarkasti valitusta aiheesta tai teemasta.
On olemassa Core-nichejä ja ala-nichejä. Esimerkiksi yksi suuri core-niche somessa on ruoka ja kokkaus. Sen ala-nicheille omistettuja tilejä, voi olla esimerkiksi tilit, jotka on omistettu kokonaan edullisille arkiruoka resepteille, jälkiruokaresepteille tai vaikkapa vegaani ruoalle. Toinen suuri core-niche somessa on tällä hetkellä fitness ja hyvinvointi. Sen ala-nichejä voivat olla esimerkiksi jooga & meditaatio, sali & kehonrakennus ja terveellinen ravinto & arkiliikunta. Toisilleen sopivista ja yhdistetyistä nicheistä, joilla on samankaltainen kohdeyleisö, rakentuu vaikuttajan tai brändin brändimielikuva somessa.
Sosiaalisen median sisällöntuottajien määrä on kasvanut valtavasti ja pelkästään Suomesta löytyy lähes aiheeseen kuin aiheeseen brändille sopivia tekijöitä. Se mahdollistaa brändeille mahdollisuuden päästä käsiksi erilaisiin kulttuurillisiin piireihin ja kupliin. Oli aihealueena sitten hyvinvointi, ruoanlaitto, maastopyöräily tai vaikkapa tekoäly.
Yksi tapa yhdistää pinnalla olevia trendejä – Ne sitouttavat katsojan
Näitä vuoden 2023 lopun sometrendejä yhdistää yksi asia – Ne ovat tapoja sitouttaa ja rakentaa yhteisöä sosiaalisen median alustoilla uskottavasti. Livelähetysten tarjoama reaaliaikainen vuorovaikutus, UGC:n autenttisuus sekä kiinnostavien niche-sisältöjen tarkka kohdennus ovat tehneet somekokemuksesta yhä henkilökohtaisemman. Brändien menestyminen somealustoilla riippuu kyvystä ymmärtää ja hyödyntää näitä trendejä, jotka ovat vallanneet vuoden 2023 lopun somemaailman.
Etsitkö kumppania brändin oman median tekemiseen? Ota yhteyttä tiimiimme!