TikTok on yksi maailman nopeimmin kasvavista markkinoinnin alustoista. Mutta miten TikTok valjastetaan tulokselliseksi osaksi monikanavaista vaikuttajamarkkinoinnin kampanjaa? TikTokin räjähdysmäisen suosion myötä sen kaupalliset mahdollisuudet ovat alkaneet kiinnostaa markkinoinnin ammattilaisia ja brändejä. TikTok on uusi kanava, jossa edelläkävijöiden on vielä mahdollista ottaa vahva jalansija, saada brändille erinomainen share of voice sekä tavoittaa uusia yleisöjä. Kohderyhmästä riippuen TikTok kannattaa ehdottomasti valjastaa osaksi markkinointia. TikTok tavoittaa yli miljoona Suomalaista erityisesti nuorten ja nuorten aikuisten keskuudessa. TikTokissa on mahdollista tehdä niin vaikuttajamarkkinointia, mainontaa kuin luoda brändille oma kanava. Huulisynkkaus-, haaste- ja tanssivideoiden ohella TikTokista löytyy nykyään myös perinteisempää kerrontaa kuten komediaa, futista, lätkää, matkailua sekä YouTubesta tuttua videoblogisisältöä. Pysyäkseen kartalla siitä, mikä “trendaa” alustalla nyt, on sovellusta käytettävä säännöllisesti – tämän viikon hittijuttu ei välttämättä ole enää relevanttia tekemistä ensi viikolla. Kannattaa siis ladata TikTok sovelluskaupasta ja lähteä rohkeasti kokeilemaan! Muistilista TikTok-vaikuttajamarkkinoinnin aloitukseen:
- Mieti, kannattaako perustaa brändille oma TikTok-tili vai tehdä kaupallista yhteistyötä vaikuttajien kanavissa. TikTokissa on mahdollista myös tehdä mainontaa!
- Jos päädyit kokeilemaan vaikuttajamarkkinointia tarkista ensin vaikuttajan seuraajien demografia. Mistä maasta yleisö tulee? Suomalaisetkin TikTok-vaikuttajat voivat tavoittaa miljoonia seuraajia, mutta näistä vain murto-osan Suomesta.
- Hyödynnä sisällöissä TikTokin omia haasteita (Discovery-valikossa) ja mm. Duetto-ominaisuutta, jolla osallistat seuraajia tehokkaasti. Muista kuitenkin luottaa tarvittaessa vaikuttajaan – hänellä kun on paras tieto yleisöstään ja seuraajiaan kiinnostavista jutuista. Suunnittele kampanjalle kuitenkin "punainen lanka"!
- Seuraa suosittuja hashtageja, älä pelkää testata erilaisia tageja erilaisissa sisällöissä.
- Muista, että tekstin on mahduttava 150 merkkiin.
- Tarkista, että musiikkiin on käyttöoikeus!
- Sovelluksesta ei ainakaan vielä ole mahdollisuutta tehdä suoraa ohjausta ulos sisällöstä, joten kampanjan oikeanlainen suunnittelu on tulosten kannalta tärkeää. Osana kampanjaa kannattaa hyödyntää vaikkapa TikTok-mainontaa!
- Muista #kaupallinenyhteistyö.
Kiinnostuitko TikTok vaikuttajamarkkinoinnista? Ota yhteyttä!