Vaikuttajaekosysteemi on monipuolistunut valtavasti viime vuosien aikana. Alalle on syntynyt sekä paikallisesti että kansainvälisesti erilaisia toimijoita, jotka tarjoavat palveluitaan markkinoijalle kukin hieman eri kulmalla. Ostajalta vaaditaankin entistä enemmän osaamista vaikuttajamarkkinoinnin palveluita hankkiessa. Markkinoijan on hyvä tunnistaa, tarjoaako toimija kokonaisratkaisuja vai esimerkiksi yksittäisiä sisältöyhteistöitä edustamiensa tai verkostoonsa kuuluvien vaikuttajien kanavissa.
Vaikuttajatoimistot
Vaikuttajatoimistot tai vaikuttajamarkkinointitoimistot ovat vaikuttajamarkkinointiin erikoistuneita toimistoja, jotka toimivat brändin vaikuttajamarkkinoinnin kumppanina aivan kuten mainos-, media- tai digitoimistot. Palvelutarjoomastaan riippuen vaikuttajatoimistot auttavat perinteisesti markkinoijaa suunnittelemaan vaikuttajamarkkinointia, kartoittamaan sopivia vaikuttajia, hallinnoimaan yhteistöitä ja mittaamaan sekä raportoimaan vaikuttajamarkkinointia brändin puolesta.Vaikuttajamarkkinointiin erikoistuneilla toimistoilla on tiimissään alan erikoisosaajia sekä usein käytössään esimerkiksi vaikuttajamarkkinoinnin teknologiaa, jonka avulla työtä hallinnoidaan. Vaikuttajamarkkinointitoimistot seuraavat vaikuttajakenttää aktiivisesti, joten heillä on usein paras tuntemus ja ymmärrys vaikuttajien sisällöistä eri sosiaalisen median kanavissa.
Kuten media- tai mainostoimistoissa, myös vaikuttajamarkkinointiin erikoistuneissa toimistoissa on eroja riippuen tarjoomasta ja erikoisosaamisesta tai kyvykkyyksistä. Vaikuttajamarkkinointitoimistot eivät edusta vaikuttajia, vaan toimivat tapauskohtaisesti joko suoraan vaikuttajien tai heidän edustajiensa kanssa.
Vaikuttajaverkostot
Vaikuttajaverkostot kokoavat yhteen sosiaalisen median sisällöntuottajia ja myyvät edustamiensa vaikuttajien kanaviin sisältöyhteistöitä. Alan ensimmäisessä aallossa tulivat blogiportaalit – ne syntyivät Suomeen jo 2010-luvun taitteessa. YouTube-verkostot (tai MCNt) seurasivat perässä vuoden 2014 tienoilla. Myöhemmin alalle on syntynyt verkostoja niin pelistriimien, podcastien kuin vaikkapa TikTok-vaikuttajien ympärille.
Verkoston toimintaperiaate on hyvin samantyylinen kuin mainosverkostoillakin. Verkostot neuvottelevat edustussopimuksia medioiden eli sisällöntuottajien kanssa ja myyvät vaikuttajien kanaviin mainostilaa, eli vaikuttajayhteistöitä tai vaikkapa bannerimainontaa. Yhä useammin myös perinteiset mediatalot (Sanoma, A-lehdet, Otava) ovat ottaneet vaikuttajat osaksi tuoteportfoliotaan. Kun markkinoija tekee yhteistyötä vaikuttajaverkoston kanssa, on hyvä huomioida, että verkostot tarjoavat sisältöyhteistöitä pääosin ainoastaan niiden edustamien vaikuttajien kanavissa.
Managerit ja agentit
Vaikuttajatoimistojen ja verkostojen lisäksi vaikuttajaekosysteemissä toimii myös agentteja ja manageritoimistoja. Manageritoimistot edustavat usein isompia julkisuuden henkilöitä, kuten artisteja tai näyttelijöitä. Toisin kuin vaikuttajaverkostot, manageritoimistot keskittyvät usein vain muutamiin vaikuttajiin tai päämiehiin (Teosto 2015).
Viimeisten vuosien aikana Suomeen on syntynyt myös sosiaalisen median vaikuttajiin erikoistuneita manageritoimistoja, kuten Fament. Managerit toimivat vaikuttajien kumppanina, auttavat kehittämään sekä kaupallistamaan vaikuttajan brändiä (Fament 2020) ja esimerkiksi neuvottelevat heidän puolestaan kaikki sopimukset eri kumppaneiden kanssa. Agentit keskittyvät pääsääntöisesti ainoastaan esimerkiksi mainos- tai sponsorointisopimusten neuvotteluun päämiehensä puolesta. Managerit tai agentit voivat olla yksittäisiä henkilöitä, mutta alalle on syntynyt myös useamman managerin tai agentin toimistoja.
Vaikuttajamarkkinoinnin teknologiat ja markkinapaikat
Eri vaikuttajamarkkinoinnin toimijoiden lisäksi brändeille ja markkinoijalle on myös tarjolla erilaisia työkaluja ja markkinapaikkoja, joiden avulla vaikuttajayhteistöitä voi suoraan ostaa sekä hallinnoida, samaan tapaan kuin esimerkiksi Google- tai Facebook-mainontaa. Työkalut helpottavat markkinoijan työtä ja tekevät usein kovin manuaalisesta työskentelystä tehokkaampaa. Teknologian hankinta sopii hyvin markkinoijalle, joka haluaa suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti in-house -vaikuttajamarkkinointia. Teknologiat voivat olla kuukausimaksullisia SaaS-palveluita (CreatorIQ, Klear, Traackr) tai esimerkiksi eri jakelukanavia yhteen keskittäneitä markkinapaikkoja (Boksi, Promoty). Myös sosiaalisen median palvelut kuten Facebook ja TikTok ovat kehittäneet omia markkinapaikkojaan.