Ruka-Kuusamo -alueen luonto tutuksi ranskalaiselle kohdeyleisölle
Ruka on Suomen suosituin hiihtokeskus ja Kuusamo Suomen matkailluimpia luontokaupunkeja. Kuusamon ainutlaatuinen luonto tarjoaa monta mahdollisuutta löytää sisältään pieni eräretkeilijä ja suuri luontoihminen.
Matkailukohteita on monia ja Ruka-Kuusamon suurimmat kilpailijat ovat muut pohjoisen luontokohteet.
Tavoitteena oli lisätä Ruka-Kuusamo-kohteen tunnettuutta ja haluttavuutta ranskalaisten perheiden parissa erityisesti entuudestaan suositun talvisesongin ulkopuolella. Haasteena tavoittaa oikea ja potentiaalinen uusi kävijäkunta tarkkaan valitun vaikuttajaperheen kautta.
Tavoitteena oli erityisesti puhutella ulkoilusta ja luonnosta kiinnostuneita. Miten saada Ruka-Kuusamo erottumaan kilpailijoistaan ja näyttäytymään kategorian kiinnostavimpana kohteena? Kuinka tavoittaa uusia matkailijoita?
Troot toteutti Ruka-Kuusamolle vaikuttajamarkkinointi-kampanjan, joka huomioi markkinoinnin tavoitteet.
Suunnitelman pohjalta kartoitimme teknologiaa hyödyntäen tarkkaan sopivan kv-vaikuttajaperheen, koordinoimme vaikuttajayhteistyön sekä nostimme osan sisällöistä mainontaan. Erityistä huomiota kiinnitimme tarinankerronnan kykyyn sekä yleisösuhteeseen. Vaikuttajat tuottivat sisältöjä YouTubeen sekä Instagramiin. Vaikuttajaperheeksi valikoitui Belgiassa asuva, mutta ranskankielistä sisältöä tekevä Hembise Family -niminen perhekanava. Hembisen Familyn suurin osa yleisöstä asuu Ranskassa.
Kaikissa sisällöissä huomioitiin Ruka-Kuusamon markkinoinnin viestit ja toivotut sisältöteemat. Näin toteutettava markkinointiviestintä oli yhtenäistä kaikissa kanavissa.
Kampanja tosiaan oli onnistunut ja yhteistyö Trootin kanssa sujuvaa. Kiitos siitä! Tämä yhteistyö poiki meille useita suoria yhteistyöpyyntöjä ranskalaisilta vaikuttajilta sekä yhdeltä ranskalaiselta vaikuttajatoimistolta. Kiinnostusta kohderyhmässä tosiaan näytti olevan!
From our point of view the campaign was a success, first the program was great and well defined, all the people we met there were involved in this project and committed to the success of this campaign. Based on the returns that we had on IG, the impact was clear and people were really excited about the trip.
We had a lot of comments and questions about Ruka, activities, lodging, weather... Most of the time people didn't know this region especially for summer and think of this destination for future trips. Also some people knew it all ready but in winter and were impressed about what you can do during summer.